În Sfânta Scriptură avem două modalități de prezentare a Maicii
Domnului: una prefigurativă sau tipică, în Vechiul Testament, și alta
direct sau deplin revelată, în Noul Testament.
În Vechiul Testament se face mențiune despre femei care au avut o
însemnătate specială în istoria mântuirii până la venirea lui Mesia.
Astfel, Eva primește făgăduința izbânzii asupra diavolului ispititor
metamorfozat în șarpe (Facere 3, 15); Sarra devenea maica unui popor
nou, a poporului ales și chiar a mai multor popoare (Facere 17, 15-16);
Rebeca și Rahila modele de mame devotate și soții credincioase, harnice
și ospitaliere, și-au sprijinit fiii lor și I-au întărit cu sfatul lor
(Facere 27, 5-17 și 42-45; 35, 16-18); Iaela (Judecatori 4, 17-22) și
Rut (Rut 4, 13-22), Ana (mama lui Samuel (1 Regi 1, 10-11 și 27-28) și
Estera (Estera, 5, 1-7, 3-6) au arătat evlavie deosebită, iubire
nețărmurită pentru poporul ales și pentru lucrarea lui Dumnezeu în lume.
Spre deosebire de celelalte femei menționate în Vechiul Testament numai
Maica Domnului a fost obiectul unor profeții. Profetul Isaia a prezis
că Fecioara va naște pe Mântuitorul Hristos în chip minunat, ca un mare
semn dumnezeiesc de izbăvire a poporului ales și de mântuire a lumii:
„Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn: Iată Fecioara va lua în
pântece și va naște fiu și vor chema numele lui Emanuel“ (Isaia 7, 14).
Proorocul Iezechiel a profețit despre Maica Domnului ca Pururea Fecioară
în viziunea sa despre noul templu al lui Dumnezeu, simbolizând-o
printr-o poartă tainică a Dumnezeului lui Israel: „Și mi-a zis Domnul:
Poarta aceasta va fi închisă, nu se va deschide și nici un om nu va
intra pe ea, căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea. De aceea
va fi închisă“ (Iezechiel 44, 2). Ieremia închipuie tot Israelul într-o
fecioară care se întoarece la Domnul și Stăpânul ei pentru ascultare, ca
să devină „Locaș al dreptății și munte sfânt“ binecuvântat de Dumnezeu
(Ieremia 31, 21-23). Psalmistul David o descrie pe Sfânta Fecioară ca pe
o Împărăteasă ce șade de-a dreapta lui Dumnezeu: „Stătut-a împărăteasa
de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită și prea înfrumusețată“ (Psalm
44, 11). Dar tot Maica Domnului este preînchipuită aici și ca Fiica
Împăratului Dumnezeu, împodobită și urmată de fecioare, cu alai: „Toata
slava fiicei Împăratului este înăuntru, îmbrăcată cu țesături de aur și
prea înfrumusețată. Aducese-vor Împăratului fecioare în urma ei,
prietenele ei se vor aduce ție“ (Ps. 45, 15-16). Fără îndoială că aceste
fecioare însoțitoare sunt nenumăratele fecioare mucenițe, care au urmat
în smerenie și sfințenie jertfelnicia Maicii Domnului, tot așa cum
femeile mironosițe au însoțit-o în momentele grele ale patimii și
îngropării Domnului nostru Iisus Hristos. De asemenea, dreptul Simeon a
prezis suferința Maicii Domnului zicându-i, dupâ ce a binecuvântat pe
Pruncul Iisus: „Iată, Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea
multora din Israel și spre semn de contrazicere ca să se descopere
gândurile din multe inimi. Și prin însuși sufletul tău va trece sabie“
(Luca 2, 34-35).
Categoria: Articole
Vizualizari: 484
Sfântul Ioan Damaschin - Al doilea Cuvânt de laudă al Sfântului Ioan Damaschinul la Adormirea Maicii Domnului
Icoana Maicii Domnului cu trei maini - Manastirea Neamt
Icoana Adormirii Maicii Domnului
Icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului - Betleemitisa
Taina mariologica - nasterea vesnica a lui Hristos in inima sfintilor
Cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului
Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim
Pururea Fecioria Maicii Domnului
S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om
Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul III Ecumenic
Fecioara Maria - Nascatoare de Dumnezeu
Cantari si rugaciuni adresate Maicii Domnului
Maica Domnului - Mijlocitoarea
Despre Preacinstirea Sfintei Fecioare Maria - Arh. Cleopa Ilie