Sfântul Ioan Damaschinul,
Al doilea Cuvânt de laudă la preacuvioasa Adormire a Maicii Domnului
1. Maica Domnului, Cununa laudelor
Nu există nici un om care să poată lăuda cum se cuvine plecarea
dumnezeiască a Maicii Domnului din această viață, nici dacă ar avea mii
de limbi sau dacă ar avea mii de guri pentru aceasta. Mai mult decât
atât, nici dacă toate limbile oamenilor răspândiți pe toată fața
pământului s-ar aduna laolaltă, tot nu ar ajunge la măsura unor laude
după cuviință. Căci Maica Domnului este mai presus de orice măsură a
laudei. Și fiindcă ceea ce se aduce înainte lui Dumnezeu este bineplăcut
Lui, atunci când [se aduce] după putere, din dor, râvnă și alegerea cea
bună, și fiindcă cele ce sunt dragi și iubite Fiului sunt și Maicii
Domnului bineplăcute, se cuvine să reîncepem cuvântarea de laudă, dând
ascultare poruncilor voastre, o, bunilor păstori și bineplăcuți ai
Domnului, chemând în ajutor pe Cel ce S-a întrupat din ea, pe Cuvântul,
Cel ce umple orice gură deschisă spre laudă și Singurul Care îi poate
aduce vrednică și cuvenită laudă. Așa să o lăudăm: știind că atunci când
începem laudele nu facem decât să plătim ceea ce datorăm și, odată
plătită datoria, iarăși suntem îndatorați, astfel încât datoria noastră
rămâne pururea începută, dar niciodată plinită.
Așadar, milostivă fie către noi aceea pe care o slăvim acum cu laude,
Stăpâna a toată zidirea și a tuturor făpturilor, ca una ce este Maica
lui Dumnezeu, Maica Ziditorului, Făcătorului și Stăpânului a toate.
Plini de îngăduință fiți și voi, o, adunare iubitoare de cuvântări
dumnezeiești! Pe de o parte, copleșiți de dor, primiți buna mea
intenție, iar pe de altă parte, răbdați și voi, împreună cu mine,
neputința cuvântului meu.
Căci dacă cineva din popor ar aduce stăpânului rânduit al cetății sau
împăratului căruia Dumnezeu i-a încredințat cârma și care pururea are o
masă îmbelșugată izvorând multe și felurite bucate, care are palate
împărătești pline de felurite miresme, dacă deci cineva i-ar aduce
acestuia o violetă de aceeași culoare cu a purpurei împărătești sau un
trandafir ca un odor înmiresmat ivindu-se din hățișul verde al spinilor
[și frunzelor] și având presărați ici și colo boboci și din acestea
îngemănându-se două culori, ajungând astfel treptat, puțin câte puțin,
de la florile abia îmbobocite la splendoarea înflorită a roșului înfocat
sau i-ar aduce vreun fruct tomnatic mai dulce ca mierea, acela ar
atrage atenția împăratului și l-ar uimi foarte, nu prin scumpetea
darului, ci prin noutatea și prospețimea lui, atunci împăratul, care
știe bine aprecia pe cel mai bun dintre daruri, va schimba darul
țăranului pe daruri bogate și scumpe, demne de un împărat. La fel și
noi, alegând Împărătesei, din torentul cuvântărilor noastre, floarea
laudelor și întrarmându-ne printr-un cuvânt încercat în luptele laudelor
și ascuțindu-ne dorința de oțelul minții, ca de o piatră sau storcând
din mintea cea izvoditoare de cuvântări, ca dintr-un ciorchine de
strugure necopt, o cât de palidă scânteie și împărțind vinul pârguit al
cuvântului vouă care sunteți un auditoriu instruit în cuvânt și
pretențios, atunci doar-doar vom fi și noi primiți cu îngăduință!
Or, ce dar mai de preț îi vom putea aduce Maicii Cuvântului decât
cuvântul? Căci cel asemenea se bucură de cel asemenea și prietenul de
prieten. Așadar, dezlegând piedica cuvintelor și lăsând slobode frâiele,
vom îmboldi cuvântul ca pe un cal la cursă. Iar mie, Cuvinte al lui
Dumnezeu, Însuți fii conducător de car și mintea mea cea fără de cuvânt o
fă cuvântătoare ca să croim astfel cale ușoară cuvântului și drum drept
spre bunăvoirea Ta spre care se îndreaptă tot cuvântul și cugetul
înțelept.
2. Maica Domnului, cer însuflețit și vistierie a vieții veșnice, biruitoare a morții
Astăzi, cuvioasa și singură fecioară trece la tărâmul cel mai presus
de lume și ceresc, cea care atât a însetat de feciorie, încât prin
feciorie s-a făcut asemeni celui mai curat foc. Căci într-adevăr, orice
fecioară, după ce a zămislit și a dat naștere, pierde fecioria, dar
Maica Domnului și înainte de naștere, și în timpul nașterii, și după
naștere a rămas fecioară.
Astăzi, sfântul chivot cel însuflețit al Dumnezeului celui Viu, care a
odrăslit pe Făcătorul său, în templul Domnului cel nefăcut de mână
omenească acum se odihnește. Saltă și dănțuiește David, strămoșul ei și
al Domnului, și împreună cu el dănțuiesc îngeri. Arhangheli deopotrivă
cântă lovind în timpane, iar puterile cerești slavoslovesc. Începătoríi
se bucură împreună, puteri se veselesc, domníi se închină cu sfântă
închinare, tronuri o cântă în cântări de laudă, heruvimi și serafimi o
preamăresc fără încetare. Căci toate cetele îngerești care din fire-s
făcute spre slavă nu preamăresc din destul și pe cât se cuvine pe Maica
slavei.
Astăzi porumbița cea mai sfântă, sufletul cel fără de prihană și fără
răutate, cea afierosită Dumnezeiescului Duh, zburând acum din chivotul
sfințit, adică vreau să zic din trupul cel primitor de Dumnezeu și de
viață începător, a aflat odihnă picioarelor ei, răpită în lumea cea
inteligibilă și în tărâmul cel fără de pată al moștenirii celei de sus
sălășluindu-se.
Astăzi Raiul Noului Adam, primește raiul cel cuvântător întru care
blestemul s-a rupt, întru care s-a sădit pomul vieții, întru care
goliciunea noastră a fost acoperită. Căci noi nu mai suntem goi, fără de
veșmânt și dezbrăcați de strălucirea sfântului chip și prădați de harul
îmbelșugat al Duhului Sfânt, nici nu vom mai tângui goliciunea din
vechime: „Haina eu mi-am dezbrăcat, cum s-o îmbrac eu iar?“ În acest rai
nu a mai aflat intrare șarpele a cărui înșelătoare îndumnezeire noi
poftindu-o, am fost lepădați împreună cu dobitoacele cele fără de minte.
Căci Însuși Fiul lui Dumnezeu Unul Născut, Dumnezeu fiind și de o
ființă cu Tatăl, din această curată fecioară și din această țarină
aleasă, Și-a plămădit Sieși fire omenească, iar eu omul am fost
îndumnezeit. Muritor, m-am făcut nemuritor și tunicile de piele le-am
dezbrăcat. Căci am dezbrăcat stricăciunea și am îmbrăcat nestricăciunea,
încingându-mi haina dumnezeirii.
Astăzi, Fecioara cea fără de prihană care nu a vorbit cu patimile cele
pământești ci, hrănindu-se cu cugete cerești, nu s-a întors către
pământ, ci arătându-se cu adevărat cer însuflețit, în corturile cele
cerești s-a sălășluit. Căci cine oare nu va greși cu adevărat, numind-o
pe ea doar cer însuflețit, afară numai dacă nu ar spune aceasta bine
știind că este mai slăvită și decât cerurile prin înălțimile ei fără de
asemănare? Căci Făcătorul cerului, Atotțiitorul, Ziditorul a toată
făptura din lume și mai presus de lume, văzutelor tuturor și
nevăzutelor, Care nu este circumscris nici unui loc nicăieri – căci
într-adevăr orice loc care cuprinde pe cele dinlăuntru, le și mărginește
– înlăuntrul ei fără de sămânță S-a plămădit pe Sine prunc și pe
această fecioară a arătat-o cămară încăpătoare a dumnezeirii Lui celei
uneia necircumscrise și neîncăpute, dar pe toate încăpându-le,
micșorându-se înlăuntrul ei cu totul fără de pătimire, dar rămânând cu
totul în afara ei și având locaș pentru Sine necuprinsul.
Astăzi vistieria vieții, adâncul cel nemăsurat al harului – nici nu
știu cum să mă exprim cu-aceste buze îndrăznețe și fără de cutremur –
astăzi în umbra unei morți de viață purtătoare Fecioara se tăinuiește și
către moarte fără de frică se îndreaptă acum aceea care a odrăslit pe
pierzătorul morții - dacă moarte mai putem numi preasfânta și plină de
viață Adormire a Fecioarei!
Căci ceea ce tuturor a odrăslit Viața cea adevărată, cum ar putea fi
supusă umbrei morții? Dar potrivit rânduielii propriei nașteri și, ca
fiică a strămoșului Adam, atrage după sine pedepsele strămoșești.
Fiindcă și Fiul ei care este Însuși Viață și de Viață Dătător nu le-a
ocolit nici El pe acestea. Dar ca una ce este Maică a Dumnezeului celui
Viu, în chip drept, la El se întoarce. Căci zice Dumnezeu: „Nu cumva
să-și întindă mâna lui [omul cel dintâi zidit] și luând din pomul vieții
și gustând să trăiască veșnic“ . Cum oare ceea ce a primit viața cea
fără de început și fără de încetare, ceea ce este liberă de orice
mărginire a începutului sau a sfârșitului nu va putea trăi până în
veacul cel fără de sfârșit?
3. Eva, începătoare a neamului muritorilor și Fecioara Maria, începătoare a vieții veșnice pentru tot neamul omenesc
Odinioară, așadar, Domnul Dumnezeu pe începătorii neamului omenesc
cel muritor care au purtat povara neascultării și care, prin beția
nelegiurii, și-au adormit ochii cei cugetători ai inimii și, prin beția
păcatului, și-au îngreunat ochii minții și adormind somn spre moarte,
afară din grădina Edenului i-a izgonit. Iar acum pe Fecioara care s-a
scuturat de îmboldirile oricărei patimi și care a adus înainte lui
Dumnezeu și Tatălui odrasla ascultării și, fiind începătoare a Vieții
celei adevărate pentru tot neamul omenesc, oare nu Raiul o primește? Și
cerul bucurându-se, oare nu își va deschide larg aripa ? Pe drept
cuvânt. Căci Eva, lăsând la o parte ascultarea dumnezeieștii porunci și
ascultând îndemnul șarpelui și sfatul celui potrivnic și lăsându-și
simțirea ispitită de îndemnul amăgitor și înșelător al poftei, a fost
adus asupră-i blestemul întristării și al tânguirii și a răbdat nașterea
de prunci în dureri și în chinuri și cu Adam împreună a primit osânda
morții și în adâncurile iadului s-a sălășluit. Dar pe această cu
adevărat preafericită Fecioară care și-a plecat urechea la Cuvântul lui
Dumnezeu și care s-a umplut de energia Duhului Sfânt și prin glasul
Arhanghelului a zămislit Bunăvoirea Tatălui, care în afară de orice
plăcere și fără unire cu bărbat a zămislit ipostasul Cuvântului lui
Dumnezeu Care umple toate și a născut fără durerile firești ale nașterii
și s-a unit desăvârșit cu Dumnezeu, pe aceasta, așadar, cum va putea
moartea să o înghită? Cum o va putea primi iadul? Cum ar îndrăzni
stricăciunea să țină trupul care a primit viața? Căci moartea și
stricăciunea sunt cu totul potrivnice și străine atât de sufletul, cât
și de trupul cel purtător de Dumnezeu. De aceea moartea și numai privind
la această Fecioară s-a spăimântat. Căci iadul, fiind lovit odată de
Fiul ei, a prins la minte din cele pătimite și din cercarea lor s-a
înțelepțit. Pentru ea, înfricoșătoarele cărări către iad au rămas
neumblate, căci i s-a gătit cale dreaptă, ușoară și înlesnită la ceruri.
Și dacă Hristos Însuși Care este Viața și Adevărul zice: „Acolo unde
sunt Eu, acolo va fi și slujitorul Meu“ , oare nu cu atât mai mult Maica
Lui va sălășlui împreună cu El? „Mai înainte de a simți durerile
nașterii va naște fii“ , la fel și adormirea acesteia a fost cu totul în
afara oricărei dureri. „Moartea păcătoșilor este cumplită.“ Dar dacă
pentru ea boldul morții, păcatul , a fost omorât, ce altceva vom spune
oare dacă nu că plecarea ei din această viață s-a făcut început al
vieții celei veșnice și cerești? Și cu adevărat „cinstită este moartea
cuvioșilor Lui, ai Domnului Dumnezeului puterilor. Dar mai presus de
cinste este mutarea la Viață a Maicii lui Dumnezeu.
Astăzi cerurile să se bucure și îngerii să bată din palme. Astăzi să se
bucure pământul și oamenii să dănțuiască. Astăzi văzduhul să răsune de
cântări pline de veselie, astăzi noaptea întunecoasă să-și alunge negura
cea deasă și veșmântul ei de doliu și să imite strălucirea
luminătorilor zilei. Căci cetatea cea vie a Domnului Dumnezeului
puterilor este răpită sus și acei împărați și toți mai-marii ocârmuitori
din tot pământul care stau înaintea lui Hristos, sfinții Apostoli, zic,
din templul Domnului, al Sionului celui văzut, o petrec, ca pe un dar
de mult preț, pe Maica Domnului, pururea Fecioara, spre cetatea cea
slobozită, Ierusalimul cel de sus, maica lor.
II. Tradiția Bisericii din Ierusalim cu privire la Adormirea Maicii Domnului
4. În cetatea Sionului, maica tuturor Bisericilor.
Nu mi se pare nepotrivit a descrie prin cuvânt, atât cât ne stă în
putință, și să ilustrăm, să zugrăvim în chip, minunile săvârșite pentru
această Maică a lui Dumnezeu, Fecioară, pe care le-am pomenit mai sus pe
scurt și în mod general, ceea ce s-a transmis prin viu grai din tată-n
fiu.
Căci mi se pare mie că ceea ce este mai sfântă decât sfinții și mai
cuvioasă decât cuvioșii, vasul cel dulce care a cuprins mana, sau mai
degrabă, pentru a fi mai aproape de adevăr, să îl numim izvorul manei,
stă acum întinsă pe un pat, în Sion, sfânta și vestita cetate a lui
David, zic, cea întărită și preaînfrumusețată. În Sion, s-a împlinit
Legea după literă și tot în Sion, s-a vestit Legea Duhului. În Sion,
Dătătorul de Lege, Hristos, a prăznuit paștele în tip (typikon), iar în
adevăr, Dumnezeul Vechiului și Noului Legământ a dăruit paștele cel
duhovnicesc. În Sion, Hristos a slujit/a jertfit (mysatgogise) Cina cea
de Taină ucenicilor Lui, mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul
lumii, și S-a jertfit ca vițelul cel îngrășat și Care a stors în
zdrobitor strugurele viței celei adevărate. În Sion, Hristos S-a arătat
Apostolilor când a înviat din morți și pe Toma l-a încredințat - și prin
el, pe întreaga lume - cum că El este Dumnezeu și Domnul, purtând în
sine și după învierea din morți două firi și din acestea [izvorând] două
lucrări corespunzătoare și două voințe libere care dăinuie până în
veacul cel fără de sfârșit. Aceasta este slăvita cetate, Acropola
tuturor bisericilor. Aceasta, refugiul ucenicilor. În ea s-a revărsat
Apostolilor pogorârea în vuiet și în multe limbi de foc a Duhului Sfânt.
În aceasta, Teologul luând pe Fecioara a slujit ei cele după cuviință.
Aceasta era maica tuturor bisericilor de demult din întreaga lume și tot
aici a fost petrecerea Maicii lui Dumnezeu după Învierea Fiului din
morți. În aceasta, așadar, acum fericita Fecioară s-a întins în
preafericit pat.
5. Dar ajungând aici cuvântul nostru, ca să vorbesc cu tot
patosul, aprins de cel mai înflăcărat și fierbinte dor, cuprins de
înfricoșare și cu lacrimi de har dăruitoare, ca și cum aș îmbrățișa
acest pat fericit și iubit, plin de minuni, care a primit cortul cel de
viață începător și care, prin apropierea de Fecioară, se împărtășește de
sfințenie, pe însuși acest sfânt și preasfânt și de Dumnezeu vrednic
cort îmi părea că îl îmbrățișez cu propriile mâini. Și lipindu-mi ochii,
și buzele, și fruntea, brațele și obrajii, am simțit atingerea de toate
mădularele, ca și când trupul ar fi fost de față, întristându-mă că nu
pot vedea cu ochii ceea ce însetam să văd și vedeam doar cu închipuirea.
Și cum aș fi putut vedea ceea ce a fost ridicat în lăcașurile cele
cerești? Dar destul despre acestea.
6. Fecioara Maria, Împărăteasa Apostolilor, a profeților și a Îngerilor care o înconjoară
Dar ce fel de cinstiri s-au săvârșit pentru ea atunci de către Cel
ce odinioar-a rânduit cinstirea de părinți? Atunci, a chemat pe
Apostolii săi împrăștiați în toate marginile lumii pentru minunata
pescuire de oameni pe care prin feluritele limbi într-o unime ale
Duhului Sfânt și prin undița cuvântului, i-a pescuit din adâncul
înșelării la masa cerească a Cinei celei de Taină a sfintei unimi
neclătite a nunților duhovnicești ale Mirelui ceresc, la ospățul
împărătesc pe care Tatăl l-a gătit cu strălucire Fiului celui de o
putere și de o ființă. Așadar, prin dumnezeiască poruncă, norul, în
chipul undiței, i-a mânat pe Apostoli ca pe niște vulturi la Ierusalim
de la marginile pământului, grăbindu-i și adunându-i laolaltă. „Căci
acolo unde este stârvul, acolo se adună și vulturii“ a spus Hristos,
Care este Adevărul. Căci dacă El a rostit acestea cu privire la cea de-a
doua mare pogorâre din cer a Lui, pe care mai dinainte a arătat-o,
acest cuvânt a fost grăit mai dinainte așa, și în sens propriu, și nu
trebuie înțeles nici aici altminteri, ca o figură retorică. Așadar, erau
de față cei ce au văzut Cuvântul și cei ce au slujit Lui vor sluji acum
și maicei Lui după cuviință, luând dar de la ea, ca o binecuvântare
multslăvită și preacinstită. Căci cine este undița care i-a tras către
ea? Căci cine se îndoiește că ea este izvorul binecuvântării și
revărsarea tuturor bunătăților? Erau prezenți împreună cu Apostolii și
urmașii lor, și ucenicii acestora la liturghie și odată cu ei s-au
împărtășit de binecuvântare și slujitorii lor, a căror osteneală a fost
comună și ale căror roade au fost pe măsura ostenelii. A venit acolo și
adunarea celor din Ierusalim, câtă a fost chemată de Dumnezeu.
Dar trebuia ca și mlădițele drepților și profeților din vechime să
însoțească și ele acest alai împărătesc și să participe la el, adică cei
care mai înainte vreme au vestit nașterea iubitoare de oameni a
Cuvântului lui Dumnezeu, Care pentru noi S-a întrupat din această
Fecioară.
Dar nici soborul îngerilor nu a rămas deoparte. Căci precum acesta era
de voie supus Împăratului și, de aici, vrednic de cinstita Lui prezență,
trebuia ca și pe Maica Lui după trup să o petreacă cu alai, cea cu
adevărat fericită și preafericită, cea mai presus de toate neamurile și
decât toată zidirea. Stăteau toți în jurul ei, al celei care era
strălucită de străluminările Duhului Sfânt și luminată de mărgăritarele
razelor Lui, cu respect, cu frică și dor nețărmurit, ațintind asupra ei
cea mai curată privire a cugetului lor.
Or, nici una dintre făpturi nu a rămas deoparte. Nici măcar una.
Fiindcă nu există nici o făptură mai presus de altele și întru totul
fără de asemănare, încât să nu primească a se smeri pe sine față de toți
și să nu aducă slujire și cântare de laudă Maicii lui Dumnezeu.
7. Toată făptura slavoslovește minunile iubirii dumnezeiești și taina Întrupării
Ici se auzeau cuvântări de Dumnezeu insuflate și de Dumnezeu grăite.
Dincolo răsunau cântări de psalmi și slavoslovii dreptmăritoare de
Dumnezeu. Căci trebuia, mai presus de toate, să fie preamărită
nesfârșita bunătate mai presus de bunătate a lui Dumnezeu și
sublimitatea măreției Lui, mai presus de orice măreție și nemărginita
Lui Atotputernicie, mai presus de orice putere, blândețea și smerenia
aceea a Lui față de noi, mai presus de toată înălțimea și de toată
mărimea, bogăția cea mai presus de toată bogăția bunătății Lui
necuprinse, noianul fără de sfârșit al iubirii Lui. Cum fără să Își
manifeste propria Lui măreție, S-a pogorât la smerenia cea înălțătoare,
Tatălui bineplăcând și Duhului, cum Cel mai presus de fire Și-a luat
fire din pântece fecioresc în chip mai presus de fire, cum și Dumnezeu
este, și om S-a făcut, dar rămâne Același, fiind amândouă deopotrivă.
Cum nu a pogorât firea din dumnezeire și cum, luând asemănarea noastră,
se împărtășește de trupul și sângele nostru. Cum Cel ce umple toate și
Cel ce este mai presus de toate și care poartă toate prin cuvântul gurii
Lui, a venit să sălășluiască la loc strâmt. Cum trupul materialnic și
ca iarba câmpului al acestei fecioare preaslăvite a primit în sine focul
mistuitor al dumnezeirii și l-a păstrat nemistuit ca aurul curat. Dar
acestea s-au petrecut prin bunăvoirea lui Dumnezeu, fiindcă acolo unde
binevoiește Dumnezeu toate sunt cu putință și sunt cu neputință dacă El
nu voiește.
Dar cu privire la aceasta, râvna și osârdia au mișcat limbile lor spre
cuvântări de laudă, dar nu ca să se întreacă unii pe alții în deșert –
căci cugetul acesta ar fi slavă deșartă și departe de a fi bineplăcut
lui Dumnezeu – ci pentru ca nimic să nu lipsească din râvna și puterea
lor cu care pe Dumnezeu Îl slăvesc și pe Maica lui Dumnezeu o laudă.
8. Cântări ale sfintei Biserici din veac
Atunci Adam și Eva, strămoșii neamului omenesc, strigă cu glas mare
și cu buze pline de bucurie: Tu, fericită fiică, ai dezlegat osânda
căderii noastre! Tu, moștenind de la noi trup stricăcios, ne-ai odrăslit
nouă veșmântul nestricăciunii! Tu, luând viață din firea noastră, ne-ai
dat în schimb fericita viețuire și dezlegând chinurile și legăturile
morții rupându-le, ai restabilit pentru noi viețuirea din vechime. Noi
porțile raiului am închis, dar tu calea către pomul vieții ne-ai
deschis. Din cele bune, prin noi au venit cele rele, iar prin tine din
cele rele ni s-au întors nouă cele mai bune. Cum dar vei gusta moartea,
tu, nepătată, fără prihană Fecioară? Tu, pod care treci de la moarte la
viață și scară care urci la ceruri, adormirea ta liman al vieții veșnice
s-a făcut. Cu adevărat, fericită ești tu, preafericită Maică! Cine oare
dacă nu Cuvântul Care a fost purtat de tine și Care a pătimit, ar fi
primit a face toate acestea?
Bate din palme și întreg soborul profeților: Tu ai adeverit profețiile
noastre, tu ai adus nouă bucuria mult așteptată. Căci prin tine am fost
dezlegați din legăturile morții. Vino la noi comoară dumnezeiască și de
viață purtătoare, vino la noi, cei însetați, ceea ce setea noastră o
potolești.
Dar mulțimea sfinților celor în trup nu este biruită nici ea în cuvânt,
ci-i atrage atenția spre ea: Rămâi cu noi, mângâierea noastră, zicând,
singura noastră alinare pe pământ, nu ne lăsa pe noi orfani, Maică, pe
noi care, pentru dragostea Fiului Tău am răbdat primejdii. Căci pe tine
te avem odihnă ostenelilor și răcorire trudelor noastre. Căci pentru
tine, de voiești, este cu putință să rămâi la noi, iar dacă dorești să
pleci nu afli nici o împiedicare. Dar dacă pleci, cortul lui Dumnezeu,
dimpreună cu tine vrem să plecăm și noi, poporul tău numit cu numele
Fiului tău. Pe tine te-am dobândit singură mângâiere pe pământ: căci
ferice este a trăi împreună cu tine pe când erai vie și ferice este a
muri împreună cu tine, acum când te-ai săvârșit la moarte. Dar de ce
spunem „moarte“? Că până și moartea ta este viață, ba încă o viață mai
bună și fără de asemănare mai presus de această viață. Cum dar ne va fi
cu putință de răbdat viața aceasta, de nu te vom avea pe tine în
mijlocul nostru, Fecioară?
9. Unele ca acestea, îmi pare, grăiau Apostolii împreună cu toată
pliroma Bisericii către fericita Fecioară. Dar fiindcă o vedeau pe Maica
Domnului grăbind spre săvârșirea din această viață și dornică de
cealaltă, au început cântările de îngropare, plini de dumnezeiescul har
și gura lor împrumutând-o Duhului, răpiți afară din trup, râvneau să
plece împreună cu Maica lui Dumnezeu, care a plecat din această viață,
și doreau să plece mai înainte de vreme, ca și când le-ar fi fost cu
putință aceasta prin tăria doririi lor. Dar fiindcă toți își plătiră
atât dorul, cât și datoria împletind cunună din multele și feluritele
flori ale sfintelor cântări, își primeau în schimb binecuvântarea ca pe o
comoară de Dumnezeu dăruită și așa primeau salutul cel mai de pe urmă
și de bun rămas. Acestea erau, cât presupun, cugetările ce se grăiau
între ei: cursul și făgașul trecător ale vieții prezente, pe de o parte
și de cealaltă, [acestea erau] cele ce se puneau în lumină: tainele
ascunse ale viitoarelor bunătăți.
10. Fiul vine în întâmpinarea Maicii Lui.
Apoi, într-un cuget cu acestea și urmând celor spuse și arătate, ca și cum le-ar întări și adeveri, s-a mai întâmplat ceva, pe cât mi se pare mie: venirea Împăratului la propriul Lui locaș, primind în dumnezeieștile Sale mâini fără de prihană sufletul acesteia sfânt, preacurat și nepătat. Iar ea, cred, a zis: „În mâinile Tale, Fiul meu, încredințez duhul meu. Primește sufletul meu ce ți-a fost iubit pe care l-ai păzit curat. Ție Îți încredințez trupul meu și nu pământului, primește-l, păzindu-l al Tău, pe cel întru care ai binevoit a sălășlui, și născându-Te dintr-însul, l-ai păzit feciorelnic. Ridică-mă în sălașul cel ceresc, la Tine, pentru ca, acolo unde ești Tu, rodul pântecelui meu, să fiu și eu împreună cu Tine sălășluitor, căci către Tine mă grăbesc acum Cel ce, fără încetare fiind la Tatăl, Te-ai pogorât la mine. Tu fii mângâiere pentru plecarea mea fiilor mei aceștia ce însetează de Tine și pe care frați ai binevoit a-i numi. Adaugă-le lor binecuvântare la binecuvântarea dată prin punerea mâinilor mele.“ Apoi, după ce a rostit astfel de cuvinte, a ridicat mâinile, pe cât îmi închipui, și a binecuvântat pe cei adunați și auzind pe Fiul: „Vino, binecuvântată Maica Mea, întru odihna Mea. Ridică-te, vino, cea aproape de mine, cea mai frumoasă între femei, că iată, iarna a trecut și a venit vremea tăierii mlădițelor, preafrumoasă și preaapropiată, căci prihană nu este întru tine. Iar mireasma mirurilor tale este mai presus de toate miresmele.“ Și Preasfânta Fecioară ascultând acestora și-a încredințat duhul în mâinile Fiului.
11. Trupul Fecioarei, izvor de vindecări
Și ce s-a petrecut atunci? Tulburarea și schimbarea stihiilor, pe cât îmi pare mie, glasuri de tunet și cântări vrednice de îngeri care-i aleargă înainte, o însoțesc și o urmează: unii străjuiau preasfântul și fără de prihană suflet și o însoțeau cu osârdie pe cea care urca la ceruri, până ce Împărăteasa a stătut pe tronul împărătesc, iar alții înconjurau de pretutindeni dumnezeiescul și sfântul trup și preamăreau în cântări vrednice de îngeri pe Maica Domnului. Dar în ce fel stăteau jur împrejurul acestui dumnezeiesc trup și cel mai sfânt? Cu frică, dor și cu lacrimi de bucurie, astfel o străjuiau și o înconjurau și astfel sârguiau în jurul cortului sfânt și atotbinecuvântat, sărutând mădularele lui, umplându-se de sfințenie la atingerea lui și de toată binecuvântarea. Atunci bolile se depărtau, cetele demonilor erau izgonite de pretutindeni până în cele mai de jos ale pământului. Văzduhul, tăria și cerul se sfințeau la înălțarea duhului, iar pământul se sfințea prin punerea în mormânt a trupului. Dar nici firea apelor nu a rămas nepărtașă binecuvântării. Căci trupul a fost spălat cu apă curată, nu curățindu-l pe el, ci mai curând apa sfințindu-se prin atingerea lui. Atunci surzilor li s-a deschis auzul, șchiopilor li s-a dezlegat umbletul, orbilor li s-a redat vederea, păcătoșilor li s-a rupt prin credință zapisul păcatelor. Și apoi ce a urmat încă? Trupul cel preacurat a fost înfășurat în giulgiuri curate și îndată Împărăteasa a fost întinsă pe pat. Apoi sfeșnice s-au aprins și s-au adus miruri și s-au cântat imne, iar îngerii au cântat ei înșiși cu glasurile lor cântarea cea mai cuvenită lor, Axion esti, iar Apostolii și părinții de Dumnezeu purtători au cântat cântări bineplăcute Lui și insuflate de Duhul.
12. Strămutarea la viață a chivotului dumnezeiesc.
Atunci așadar, chivotul Domnului a fost ridicat din Munții Sionului,
adică de pe cinstiții umeri ai Apostolilor a fost strămutat prin
mijlocirea mormântului la cerescul locaș. Dar mai întâi a fost purtat
prin mijlocul orașului, ca o mireasă preafrumoasă și preaînfrumusețată
de strălucirea neapropiată a Duhului Sfânt și astfel a fost primită în
locașul cel mai sfânt din grădina Ghetsimani de către îngerii care
aleargă înainte-i, care o însoțesc și care o acoperă cu aripile și
urmată de întreaga Biserică.
Și așa cum Împăratul Solomon la așezarea chivotului în Templul Domnului
pe care l-a construit el însuși a chemat pe toți bătrânii lui Israel
din Sion, „ca să aducă chivotul cu legea Domnului din cetatea lui David,
adică din Sion, ... și au ridicat preoții chivotul și au adus chivotul
și cortul adunării pe care le-au adus preoții și leviții. Iar regele
Solomon împreună cu toată obștea fiilor lui Israel mergeau înaintea
chivotului, aducând jertfe de boi și oi fără de număr. Și au băgat
preoții chivotul cu legea Domnului în altar, la locul lui, în Sfânta
Sfintelor din templu sub aripile heruvimilor.“ Așa și acum, la odihna
chivotului celui inteligibil, nu al legii Domnului, ci al Însuși
Ipostasului lui Dumnezeu, Cuvântul, Noul Solomon, Stăpânul păcii și
Ziditorul cel preaînțelept al întregii lumi, al minților celor cerești, a
adunat astăzi la un loc cetele cele mai presus de lume și căpeteniile
Noului Legământ, pe Apostoli, zic, împreună cu poporul sfinților din Ierusalim.
Și prin îngeri, sufletul Fecioarei este sălășluit în Sfânta Sfintelor
însăși, cea în arhetip și cea adevărată și cerească și este așezat sub
aripile celor patru animale, lângă tronul Lui, în partea cea mai
dinlăuntru a catapetesmei unde cel dintâi Însuși Hristos a intrat cu
trupul, iar de cealaltă parte, trupul este primit din mâinile
Apostolilor de către Împăratul Împăraților și Domnul Domnilor Care îl
umbrește cu strălucirea dumnezeirii nevăzute și de toată adunarea
sfinților care aleargă sârguind în întâmpinare, cântând cu sfinte
glasuri și jertfind jertfe de laudă, până este așezat în mormânt ca
într-o cămară de nuntă și din acesta îl strămută în desfătarea Raiului
și la corturile cele cerești.
13. Minunea tămăduirii evreului hulitor
Dar s-a întâmplat să fie de față și unii Iudei, câți nu erau cu totul neștiutori. Nu este nepotrivit, să amestecăm la istorisirea noastră ceea ce este transmis de buzele multora, ca și când am adăuga povestirii noastre sare și piper. Se spune așadar că, atunci când cei care purtau fericitul trup al Maicii lui Dumnezeu au ajuns la poalele muntelui, un evreu, rob al păcatului și fiind sub puterea înșelării, urmând pilda slujitorului Caiafei, (cel care a pălmuit dumnezeiasca și stăpâneasca față a lui Hristos Dumnezeu), făcându-se unealtă a diavolului și fiind purtat de un impuls irațional și plin de îndrăzneală, împins de furie drăcească, s-a strecurat lângă patul care purta trupul acela atotsfânt, de care îngerii se apropiau cu înfricoșare, și apucându-l cu amândouă mâinile, nebunește și fără de minte, îl trăgea ca să-l arunce la pământ. Acest atac s-a petrecut din pizma începătorului răutății, dar roada i-a fost pe măsura ostenelii, fiindcă strugurele a dat aguridă și a cules roadă vrednică de propria lui alegere; căci se spune că acolo i-au rămas mâinile. Și era de văzut cum cel care cu propriile mâini făcuse aceasta cu o neobișnuită îndrăzneală, s-a arătat îndată, în chip neobișnuit, fără mâini, până ce și-a schimbat socotința în credință și pocăință. Fără întârziere atunci cei care purtau pe umeri sicriul s-au oprit, iar nenorocitul, punându-și mâinile tăiate pe cortul cel de viață dătător și făcător de minuni, îndată s-a făcut teafăr și nevătămat. Căci se știe că și nenorocirea poate da naștere de multe ori la sfătuiri înțelepte și mântuitoare. Dar să revenim la istorisirea noastră.
14. III. Îngroparea în Grădina Ghetsimani, harurile ce vin din această taină
De aici au dus-o în locașul cel mai sfânt din Ghetsimani. Iarăși și
aici urmară sărutări, îmbrățișări și laude, sfinte cântări, multe
rugăciuni și plânsete, râuri de lacrimi izvorâte din dor și pline de
îndurerare. Și era de văzut ploaie de lacrimi vărsate râuri. Și astfel
trupul cel preasfânt este așezat în preaslăvitul și preaminunatul
mormânt. Și de aici, a treia zi, este ridicat în sălașurile cele
cerești.
Căci nu era cuvenit ca acest locaș, acest izvor nesăpat, care a izvorât
apa iertării, țarina cea nearată care a rodit pâinea cerească, via cea
neudată a strugurelui celui fără de moarte, măslinul cel înfloritor și
aducător de bună roadă al milei părintești, să fie înmormântat în
adâncurile pământului. Dar așa cum trupul luat din aceasta de Dumnezeu
Cuvântul, trup sfânt și fără de prihană, a înviat a treia zi din
mormânt, la fel și ea însăși a fost smulsă din mormânt și maica a fost
strămutată la Fiul ei. Și așa cum El S-a pogorât la ea, la fel și ea a
fost înălțată la El, într-un cort mai bun și mai desăvârșit, în cer.
Se cuvenea ca ceea ce în chip străin a primit în pântecele ei pe
Dumnezeu Cuvântul să fie sălășluită în corturile dumnezeiești ale Fiului
ei. Și așa cum a zis Fiul ei că întru cele ale Tatălui trebuie să fie,
la fel și maica Lui trebuie să fie sălășluită în curțile împărătești ale
Fiului și în curțile Dumnezeului nostru. Căci dacă în El este sălașul
tuturor celor ce se veselesc, unde este sălașul celei ce este pricina
însăși a veseliei?
Se cuvenea ca ceea ce la naștere a păzit nestricată fecioria, și trupul să îi fie păstrat nestricăcios și după moarte.
Se cuvenea ca pântecele care a purtat ca pe un prunc pe Ziditorul să petreacă în corturile cele dumnezeiești.
Se cuvenea ca mireasa cu care s-a nuntit Tatăl ceresc să fie sălășluită în cămările împărătești.
Trebuia ca ceea ce a văzut pe Fiul ei pe cruce și care a răbdat chinul
de care a fost cruțată la naștere și a primit în inimă sabia, să Îl și
vadă pe El șezând de-a dreapta Tatălui.
Se cuvenea ca Maica lui Dumnezeu să dobândească toate cele ale Fiului
ei și să fie închinată și preamărită ca Maică a lui Dumnezeu și roabă a
lui Dumnezeu de către toată făptura. Căci pururea moștenirea vine de la
părinți la copii. Dar aici, cum spunea un înțelept din vechime, râurile
sfinte curg îndărăt spre izvoare. Și Fiul a supus maicei întreaga
făptură.
15. Realitatea concretă a Întrupării și a dumnezeieștii nașteri.
Așadar, veniți ca și noi astăzi să prăznuim cum se cuvine Adormirea
Maicii lui Dumnezeu, nu aducând naiuri și coribanți și orgiile
misteriilor maicei zeilor mincinoși fiindcă așa numesc cei fără de
minte, plăsmuind mituri obârșia zeilor lor: mamă a mai multor zei, în
vreme ce cuvântul adevărului o arată fără nici un fiu. Aceștia sunt
demoni și fantasme și umbre, care maimuțăresc jalnic ceea ce nu este,
având ajutor pentru aceasta prostia celor înșelați. Căci cum s-ar putea
naște ceva netrupesc dintr-o unire proprie trupului? Și în ce chip va fi
unit cu altul? Și cum ar putea fi Dumnezeu ceea ce mai înainte nu era,
iar mai apoi a luat ființă? Că netrupesc este tot neamul demonilor este
limpede tuturor și înșiși acelora care au ochii cei cugetători ai minții
orbiți. Căci așa zice și Homer, arătând starea nevrednică de numirea de
dumnezeu dată demonilor:
(Zeul) Nu se hrănește cu pâine și vin rubiniu nu bea-n cupe -
Astfel ei sunt fără sânge și–astfel se numesc fără moarte.
Nu mănâncă pâine, zice, nici vin înfierbântat nu beau, și pentru
aceasta sunt fără sânge, adică sânge nu au și sunt numiți nemuritori. Și
întocmai, bine zice și adevăr spune că sunt numiți. Căci sunt doar
numiți nemuritori, dar ei nu sunt cu-adevărat așa cum sunt numiți,
fiindcă ei sunt morți prin moartea răutății.
Dar noi, pentru care Dumnezeu este în adevăr ceea ce preamărim, adică
Dumnezeu adevărat, Care nu a venit din neființă la ființă, ci veșnic
este din veșnicie, Care este mai presus de orice Pricină, de orice
rațiune, și gândire, și timp, și ființă, iar pe Maica lui Dumnezeu o
cinstim și o preamărim, nu circumscriind ei nașterea dumnezeirii Lui
celei fără de timp – căci nașterea Cuvântului lui Dumnezeu este fără de
timp și împreună-veșnică cu Tatăl, ci mărturisim o a doua naștere prin
Întruparea Lui de voie, și numai așa cunoaștem și mărturisim pe Maica
Domnului pricina acesteia. Căci s-a întrupat Cel care din veac era fără
trup, pentru noi și pentru mântuirea noastră, pentru ca cel asemenea să
fie mântuit prin Cel Asemenea, și luând trup din această sfântă Fecioară
fără unire bărbătească, El Însuși rămânând Dumnezeu desăvârșit și om
desăvârșit fiind, Însuși rămânând Dumnezeu în trupul Lui, și om
desăvârșit în dumnezeirea Lui mai presus de dumnezeire. Astfel,
cunoscând-o pe Fecioara aceasta că este în adevăr Maica lui Dumnezeu,
preacinstim acum cu laude sfântă Adormirea ei, dar nu o numim pe ea
dumnezeu, departe de noi asemenea povești ale sofisticăriei elinești. De
aceea și vestim moartea ei, dar în același timp o mărturisim pe ea
Maică a lui Dumnezeu celui Întrupat.
16. Mijlocitoarea și împărțitoarea tuturor darurilor duhovnicești
Pe aceasta astăzi să o prăznuim cu sfinte cântări, noi, poporul lui
Hristos care ne-am îmbogățit și a fi astfel, și a fi numiți cu numele
Lui. Pe aceasta să o cinstim cu privegheri de toată noaptea. Pe aceasta
să o veselim prin curăția trupului și a sufletului, pe ceea ce este
singură curată la Dumnezeu mai presus de toată făptura. Căci cel
asemenea este desfătare pentru cei asemenea. Pe aceasta să o slujim prin
milostenie și prin milostenie față de cei nevoiași. Căci dacă Dumnezeu
nu este slujit prin nimic altceva decât prin milostenie, cine va susține
împotrivă că Maica Domnului este cinstită și ea prin altceva decât prin
cele asemenea cu acestea? Căci ea ne-a descoperit noianul negrăit al
milostivirii lui Dumnezeu față de noi.
Prin ea s-a dezlegat războiul cel îndelung împotriva Ziditorului.
Prin ea au fost aplaudate de noi împăcările cu El și ne-au fost dăruite
pacea și harul. Oamenii se unesc cu îngerii și noi cei mai înainte fără
nici un preț, am devenit fii ai lui Dumnezeu. Din ea, via cea
roditoare, am cules strugurele vieții. Din ea, am cules roada
nestricăciunii. Ea s-a făcut pentru noi chezășuitoarea tuturor
bunătăților: În ea Dumnezeu s-a făcut om și omul s-a făcut Dumnezeu.
Și ce este mai străin decât această străină minune? Ce este mai fericit
decât această fericită stare? Tremur de frică, mă cutremur de cele ce
spun. Împreună cu Miriam prorocița, o, suflete tinere, să-i cântăm în
timpane, omorând mădularele noastre cele pământești. Căci acesta este
timpanul cel duhovnicesc: să strigăm cu strigare însuflețită în fața
chivotului Domnului Dumnezeu și vor cădea zidurile Ierihonului, adică
zidurile potrivnice ale puterilor vrăjmașe. Împreună cu David să dănțuim
înaintea Duhului. Chivotul Domnului astăzi și-a aflat odihna. Împreună
cu Gavriil, mai-marele voievod al oștilor cerești, să strigăm:
„Bucură-te, ceea ce ești plină de daruri, Domnul este cu tine!“
Bucură-te, comoara necheltuită a bucuriei, bucură-te, untdelemn care
alini durerea, bucură-te, leacul a toată întristarea inimii, bucură-te,
ceea prin care moartea a fost izgonită și prin care s-a adus viața.
17. Lauda mormântului, izvor de minuni și tămăduiri
Iar tu, mormânt sfânt și cel mai sfânt după mormântul cel de viață
începător al Stăpânului, care a fost izvorul învierii – ca să-ți vorbesc
ca unei ființe-nsuflețite – spune-mi: Unde este aurul neamestecat pe
care mâinile Apostolilor întru tine l-au încuiat? Unde este comoara cea
necheltuită? Unde este pântecele cel primitor de Dumnezeu? Unde este
masa cea însuflețită? Unde este cartea cea nouă nescrisă de mână, pe
care în chip de negrăit Dumnezeu-Cuvântul a scris-o? Unde adâncul
harului? unde noianul de vindecări? Unde izvorul cel pricinuitor al
vieții? Unde este trupul Născătoarei de Dumnezeu cel multînsetat și
multiubitor de Dumnezeu?
- Pentru ce căutați în mormânt pe cea care a fost ridicată la corturile
cele cerești? Pentru ce îmi cereți mie să plătesc eu certările pazei?
Nu-mi stă în putere să mă împotrivesc dumnezeieștilor porunci. Căci
trupul cel sfânt lăsând giulgiurile, și dăruindu-mi mie sfințenia lui,
umplându-mă de bună mireasmă și de mir și făcând din mine în loc de
mormânt templu dumnezeiesc, acest trup a fost luat și dus străjuit de
îngeri și arhangheli și de toate puterile cerești. Acum și pe mine
îngeri mă înconjoară. Acum dumnezeiescul har sălășluiește întru mine.
Iar eu m-am făcut spital vindecător pentru cei aflați în suferință,
izvor de tămăduiri veșnic, eu m-am făcut izgonitorul demonilor. Eu m-am
făcut cetate de scăpare pentru cei prigoniți. Apropiați-vă cu credință,
popoare, și beți din râul îmbelșugat al harurilor! Dobândind neîndoită
credință, apropiați-vă! „Voi cei însetați, apropiați-vă de izvor“ a
poruncit Isaia, „iar cei ce nu aveți argint, veniți de cumpărați fără
nici un preț“. Eu tuturor am strigat porunca Evangheliei: „Cel ce
însetează de vindecare, de boli, de izbăvire de patimi sufletești,
dezlegare de păcate, izbăvire din toată ispita, de odihna Împărăției
Cerurilor, apropiați-vă toți cu credință de mine și adăpați-vă din
izvorul harului celui cu multe puteri și multe haruri binefăcătoare!
Căci așa cum energia apei, a pământului, a aerului și a soarelui plin de
raze, una și simplă fiind, în fiecare participând în chip diferit,
schimbându-și firea cu cea a elementului corespunzător, la fel cum din
vie se face vinul, iar din măsline uleiul, la fel și harul, simplu și
unul fiind, în chip diferit și corespunzător cu nevoia fiecăruia,
împărtășește lucrarea sa celor ce participă la el, fiindcă eu nu am
harul prin firea mea proprie. Căci orice mormânt e plin de toată
duhoarea și răspândește întristare și este vrăjmaș bucuriei. Dar eu am
primit mir de mult preț și mă împărtășesc de buna lui mireasmă - un mir
atât de mirositor și de puternic, încât și printr-o mică atingere
dăruiește o împărtășire din el care nu trece. Căci cu adevărat
neschimbăcioase sunt dumnezeieștile harisme. Am primit întru mine drept
oaspete pe izvorul bucuriei și m-am îmbogățit veșnic de izvorârea lui.
18. Mărturie din Istoria lui Euthymie
Vedeți, părinți iubiți și frați, tot ce ne împărtășește nouă cinstitul
mormânt? Și că acestea așa sunt într-adevăr este scris și În Istoria
Euthymiacă în al treilea Cuvânt de la capitolul 40, cu aceste cuvinte:
„S-a spus mai sus că cea între sfinți, Împărăteasa Pulheria a ridicat
lui Hristos mai multe biserici în Constantinopol. Una dintre acestea
este și cea construită în Vlaherne la începutul domniei lui Marchian,
închinată sfintei Adormiri. Aceștia, așadar, construind acolo sălaș
cuvios de închinare Preasfintei și Preamăritei Născătoarei de Dumnezeu
și Pururea Fecioarei Maria, și împodobind-o cu toată podoaba, căutau
trupul preasfânt și de viață primitor al Maicii lui Dumnezeu. Și
chemându-i pe Iuvenalie, Arhiepiscopul Ierusalimului, și pe episcopii
Palestinei de atunci să vină în cetatea împărătească pentru sinodul din
Chalcedon care se ținea atunci, ziseră acestora: „Am auzit că este la Ierusalim
cea dintâi și aleasă biserică a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu și
Pururea Fecioarei Maria în locul numit Ghethsimani și acolo este trupul
ei cel de viață dătător pus în raclă. Noi vrem să aducem aceste sfinte
moaște aici, spre păzirea acestei cetăți de scaun a Împăratului.“
Iuvenalie însă răspunse: „În sfânta și de Dumnezeu insuflata Scriptură
nu se face referire la sfârșitul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu,
Maria, dar noi din cea mai veche și mai neîndoielnică tradiție, am aflat
că, în vremea slăvitei ei Adormiri, sfinții Apostoli, care străbăteau
pământul pentru mântuirea neamurilor, cu toții dimpreună, s-au adunat
într-o clipită, fiind răpiți în văzduh și purtați până la Ierusalim
și odată ajunși lângă Maica Domnului, au avut vedenie de îngeri și a
fost auzită o imnodie dumnezeiască a celor mai înalte cete îngerești și
puteri. Și astfel, cu dumnezeiască și cerească slavă, în mâinile lui
Dumnezeu și-a încredințat sfântul ei suflet în chip negrăit. Iar trupul
ei cel de Dumnezeu primitor, însoțit și petrecut la mormânt de cântări
îngerești și apostolești, a fost pus în mormânt în Ghethsemani. În acel
loc, timp de trei zile au fost văzuți îngerii străjuind și cântând
neîncetat. Dar după a treia zi, când au încetat cântările îngerești,
venind Apostolii la mormânt, Toma, care era unul dintre ei și care a
lipsit, dar care abia a treia zi a ajuns și el, fiindcă voia să se
închine sfântului trup de Dumnezeu primitor, au deschis mormântul. Dar
trupul ei cel mult slăvit nu au putut nicidecum a-l găsi, ci au aflat
numai giulgiurile de înmormântare și acestea erau pline de negrăită
mireasmă. Au închis apoi la loc mormântul. Și uimiți de minunea acestei
taine, numai aceasta au putut conchide că Cel ce a binevoit să se
întrupeze după propriul ipostas din ea și să se nască cu trupul,
Dumnezeu Cuvântul și Domnul slavei, Care și după naștere a păzit
nestricată fecioria ei, la fel, și după ieșirea din viața de aici a
Maicii Lui, Însuși a binevoit să-i cinstească acest trup neîntinat și
fără de prihană prin nestricăciune și prin mutarea la Viață, mai înainte
de Învierea obștească și sobornicească.
Erau atunci împreună cu Apostolii și preacinstitul Timothei, Apostol și
episcop-primat al Bisericilor din Efes, Dionisie Areopagitul, după cum
însuși mărturisește în discursurile către Timotei cu privire la
fericitul Ierotei și el prezent atunci acolo, zicând așa:
„Fiindcă, pe lângă toți ierarhii noștri de Dumnezeu inspirați, și noi,
precum știi, și toți învățătorii de taine, și el și mulți dintre sfinții
noștri frați ne-am adunat spre contemplarea trupului de viață
începător. Erau de față și Iacob, ruda Domnului, și Petru, cea mai
înaltă și mai venerabilă culme a Teologilor. Apoi s-a socotit potrivit
după vederea aceea înaltă ca toți ierarhii să slăvească, pe cât era cu
putință fiecăruia, bunătatea nesfârșită în tărie a acelei puteri
thearhice. Căci el (Ierotei) era mai presus de toți, după Teologi, (id.
est, Apostoli), din câte știu, decât toți ceilalți ierurgi, fiind cu
totul răpit, cu totul ieșit din sine și pătimind în desăvârșită unire cu
cele cântate, astfel încât era socotit de toți cei care îl auzeau, de
toți care îl vedeau și cunoșteau, ca fiind un dumnezeiesc și inspirat
cântăreț. Dar pentru ce îți vorbesc eu ție despre cele teologhisite
acolo? Căci dacă eu însumi răpindu-mă, uitam de mine, de multe ori aflam
de la tine, reascultându-le, unele părți din acele cântări insuflate de
Dumnezeu.“
Și auzind aceasta împărăteasa i-a cerut Arhiepiscopului Iuvenalie acea
sfântă raclă cu sfântul acoperământ al slăvitei și Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, Maria, cerându-le lor să îl trimită negreșit și
după ce au primit acoperământul l-au pus în cinstitul Paraclis al
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Și atât despre asta.
19. Imitarea sfintei Fecioare
Iar noi ce răspundem sfântului mormânt? Căci harul tău este nesfârșit și
veșnic, dar dumnezeiasca putere nu este țărmurită de locuri, nici
binefacerile Maicii lui Dumnezeu nu au limită. Căci dacă s-ar mărgini
numai la mormânt, darurile s-ar împărți la puțini oameni. Dar așa ele
sunt împărțite fără opreliște până la toate marginile lumii. Așadar,
mintea noastră să o gătim cămară Născătoarei de Dumnezeu. Dar cum va fi
cu putință aceasta? Ea Fecioară este și iubește fecioria, curată este și
iubitoare de curăție. Dacă deci ne vom curăți și la minte, și la trup,
vom dobândi harul ei sălășluit în noi înșine. Căci ea fuge de orice
întinăciune și se scârbește de noroiul patimilor. Se scârbește de
lăcomie. Urâciunile rușinoase ale curviei le urăște, iar de gândurile
spurcate ale acesteia se ferește ca de niște pui de vipere. Nu suferă
cuvinte rușinoase și ușuratice și cântări necuviincioase, se scutură de
orice parfumuri desfrânate.
Urăște umflarea în pene și nu îngăduie cearta și neomenia. Se întoarce
de la slavă deșartă și de la osteneala zadarnică pornită din mândrie. Se
pune potrivnică mândriei, urăște ținerea de minte a răului - potrivnica
mântuirii. Și orice răutate o socotește ca un venin ucigător. În
schimb, se bucură de toate cele potrivnice acestora. Căci cele
potrivnice se tămăduiesc prin cele potrivnice. Se desfată de post și de
înfrânare și de cântări de psalmi. Se însoțește cu curăția, fecioria și
înfrânarea. Și cu acestea a făcut pace veșnică și pe acestea le
îmbrățișează cu înțelepciune. Cu pacea și blândețea își străjuiește
cugetul, îmbrățișează dragostea, mila și smerenia, ca pe propriii copii.
Și ca să spun pe scurt, se întristează pentru orice patimă rea, pentru
orice josnicie, dar se bucură de orice virtute ca de un dar.
Dacă așadar și noi ne vom abate cu râvnă de la relele de la început și
vom iubi cu toată osârdia virtuțile și pe acestea ni le vom face
prietene, va veni aproape de noi, la proprii ei slujitori, aducând cu ea
toată pleiada de bunătăți și pe Hristos, Fiul ei, pe Împăratul și
Domnul Îl va aduce cu sine să sălășluiască în inimile noastre, Căruia
fie slava, cinstea, puterea, mărirea și marea cuviință a slavei Sale,
împreună cu cel fără de început al Său Părinte și cu Duhul Sfânt, acum
și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Sfântul Modest al Ierusalimului ,
Din Cuvântul de laudă la Adormirea Preasfintei Stăpânei noastre și Pururea Fecioarei Maria
PG, t. 86, 3277.
O, Preafericită Adormire a preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, care
după naștere Pururea Fecioară te-ai arătat și nici în mormânt nu ai
pătimit stricare trupului celui primitor de Dumnezeu, fiind păzită de
Cel ce mai nainte a venit din tine, de Mântuitorul Hristos! O,
preafericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, prin care
duhurile și sufletele drepților celor ce s-au săvârșit au fost
învrednicite de dumnezeiască, veșnică mângâiere de la Hristos! O,
preafericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, prin care
în taină suntem rezidiți și ne facem biserică a lui Dumnezeu! O,
preafericită și binecuvântată Adormire a Preacinstitei Născătoare de
Dumnezeu, prin care a venit îndoită vindecarea a toată lumea, trupească
și sufletească, spre însănătoșirea de obște a făpturii întregi. O,
fericită Adormire a Născătoarei de Dumnezeu, prin care s-a preaslăvit și
s-a fericit neamul nostru omenesc întru Hristos Dumnezeu, căci trupul
Lui nedespărțit de dumnezeirea Lui este și cântat, și închinat de către
cele cerești, pământești și de cele de sub pământ, precum este scris! O,
preafericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, prin care
am luat dezlegare fărădelegilor noastre și ne-am izbăvit de tirania
celui viclean! O, Prea fericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de
Dumnezeu, prin care toate se înnoiesc și toate cele pământești se unesc
cu cele cerești, cântă și strigă împreună cu acestea: „Slavă întru cei
de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, întru oameni bunăvoire!“ O,
prefericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, prin care
s-a arătat nesfârșita iubire de oameni a dumnezeirii celei întreit
ipostatice, Care se revarsă către noi făcând minuni prin puterile cele
cerești și pe noi ridicându-ne spre mărturisirea și cântarea neîncetată a
negrăitei milostiviri și a bunătății ei celei mai presus de bunătate!
O, Preafericită Adormire a Maicii lui Dumnezeu și Fecioarei, despre care
profeții și drepții Vechiului Testament au strigat în trâmbița lor
cuvântătoare de Dumnezeu, râvnind să ajungă multînsetată ziua aceasta,
întru care a venit din tine Mântuitorul, Cel ce îi izbăvește pe ei din
legăturile fără de scăpare ale iadului! O, Preafericită Adormire a
Preacinstitei și fără de prihană Născătoare de Dumnezeu, prin care
Dumnezeu pe pământ fiind și om făcându-Se în cer cu trupul, nedespărțit
și fără de schimbare, din milă pentru oameni și din iconomia mântuirii!
Căci pe cea care odinioară a auzit: „Pământ ești și în pământ te vei
întoarce“, pe aceasta a îmbrăcat-o Hristos Dumnezeu și a stătut la
dreapta Tatălui, mai presus de Heruvimi și de Serafimi, Tronuri, Puteri
și Domnii, Purcederi și Începătorii, Arhangheli și Îngeri. O,
Preafericită Adormire a Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, prin care
ne-am îmbrăcat în Hristos și ne-am învrednicit a ne face fiii lui
Dumnezeu! O, Prefericită și binecuvântată Adormire a Preacinstitei Maici
a lui Dumnezeu, prin care via cea adevărată a odrăslit din ea pe
preslăviții Apostoli, ca niște mlădițe, răspândiți până la marginile
pământului și care au împânzit lumea întreagă cu roada credinței și a
evlaviei și cu minunile lor! O, Preafericită Adormire a Preacinstitei
Născătoare de Dumnezeu, prin care, după ce Hristos a strălucit lumina
supradumnezeiască izvorâtoare a luminii celei veșnice, sfinții mucenici
s-au aprins în lume de la El ca niște luminători, ca niște sfeșnice și
candele, făcându-se de un chip cu El și părtași patimilor Lui, cei care
au mărturisit-o pe ea Născătoare de Dumnezeu cu prețul sângelui lor, și
care au primit de la El cununile dreptății! O, Preafericită Adormire a
Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu, pentru care îngeri și arhangheli
s-au pogorât din înălțime și pentru care dreptmăritorii de Dumnezeu
Apostoli au venit de la capătul pământului, cum numai Dumnezeu știe, Cel
ce în chip de preot de la marginile lumii i-a adunat preoți, pentru
slujirea tainei preasfintei slujbe a Adormirii Maicii Sale, plinind
astfel El Însuși prin aceasta vechea rânduială mosaică dată de El, prin
care era statornicit ca fiii să cinstească pe părinți, El care prin fire
este vrednic de această cinstire, Preabunul și preacinstitul nostru
Stăpân și Părinte.
Bucură-te, preaînsetată de Dumnezeu, biserică însuflețită a Celui
Preaînalt, nedespărțit de Înălțime, întru care S-a sălășluit
Înțelepciunea en-ipostatică cea nezidită a lui Dumnezeu Tatăl, Care a
zidit templul trupului Lui, Hristos, Cel ce și-a aflat odihnă întru
tine, spre mântuirea lumii, și Care acum binevoiește a te primi pe tine
în preaslăvita și veșnica Lui odihnă! Bucură-te, Preasfântă, Născătoare
de Dumnezeu, că Împăratul slavei, Domnul Iisus, Cel ce te-a ales pe
tine, ca să fii Împărăție cuvântătoare pe pământ, ca prin tine să ne
dăruiască nouă Cereasca Lui Împărăție, întru care mai dinainte a rânduit
ca tu să fii cu trupul în nestricăciune și mai preaslăvită decât toate
cerurile, spre slava Tatălui și a Duhului Lui. Bucură-te, ajutorul cel
dumnezeiesc pururea dăruit celor evlavioși, din care Hristos a luat
firea noastră și a înălțat cornul mântuirii pentru noi, vestindu-ne nouă
cuvântul adevărului Lui în neam și în neam. Căci cu adevărat îi
izbăvește pe ei din toată întristarea pe cei ce te mărturisesc pe tine
Născătoare de Dumnezeu, Dumnezeu cel ce te-a rânduit pe tine să fii
lângă El, ca să mijlocești pentru noi. Bucură-te, fiică a dreptului
Ioachim și a Anei și Maică a lui Dumnezeu, Cel ce a făcut toate, ceea ce
ai fost de El chemată la veșnica și fericita Lui odihnă, mai înaltă
decât toate cetele celor fericiți de pe pământ și din ceruri. Bucură-te,
izvor de tămăduiri, care ai izvorât pe însuși Hristos, tămăduitorul a
toată boala și neputința, Cel ce izvorăște izvoarele îmbelșugate cele de
taină ale harului Preasfântului și de viață dătătorului Său Duh, spre
viață veșnică, trimis să te adape pe tine spre veșnica Lui odihnă.
Bucură-te, preaslăvită Maică a luminii celei veșnice, a Celui care prin
fire este Dumnezeu adevărat și Care, strălucind din tine, a venit în
firea noastră pe pământ, și a însemnat peste noi lumina feței Sale. De
Care ai fost chemată cu slavă și cu har dumnezeiesc să stai înainte în
lumina celor vii. Bucură-te, scăpare către Dumnezeu a muritorilor care
ai născut pe Cel ce a luat dintru tine cele ale noastre și Care este
scăparea și puterea noastră, Care pentru noi a săvârșit mari tămăduiri
și minuni în lume pentru sporirea taberei celei alese a Creștinilor,
Care te-a numit pe tine, o, fericită, Fecioară, spre legământ și
chezășie veșnică a milostivirii și iubirii Lui de oameni, Care a venit
la noi prin tine. Bucură-te, vistierie de la Dumnezeu a Împărăției
cerești, întru care a fost păzit Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică
păcatul lumii, Care pentru prăznuirea comuniunii sfinților îngeri
cerești și a muritorilor de pe pământ, a fost rânduit să fie adus jertfă
fără prihană în Biserica de sus a celor întâi născuți. Bucură-te, Maică
Preasfântă a Mântuitorului și Dumnezeului nostru, Care prin tine a
venit la noi, iar noi la El, și că te-a învrednicit pe tine a fi slăvită
cu adevărat și mai cu seamă Născătoare de Dumnezeu și să fii închinată
de toți credincioșii de pe pământ, iar acum și în ceruri de sfinții
îngeri ca Preacuvioasă Maică a Stăpânului lor. Bucură-te, preasfântă
Maică, Pururea Fecioară, ceea ce ai născut pe Hristos Cel ce S-a
întrupat din tine de la Duhul Sfânt, Fiul lui Dumnezeu, desăvârșit cu
dumnezeirea și desăvârșit cu omenitatea. Așadar pe Cel ce, ca Dumnezeu,
binevoiește și lucrează în două firi, voințe și energii, dar voiește și
lucrează și ca om, pe Unul și același Care are ființă/ persoană în
amândouă firile, în chip neamestecat și nedespărțit, către care venind
cu îndrăznire de maică, pe Acela îmbunează-L să păzească Biserica Lui.
Bucură-te, curată, fără de prihană Născătoare de Dumnezeu, căci Cel ce
dintru înălțime S-a sălășluit în pântecele tău, Domnul Dumnezeu,
nelăsând cerurile, ca Unul care în patrie pământească necircumscris a
venit, Însuși te-a învrednicit pe tine să vii din această patrie
pământească vremelnică la patria cerească veșnică, mai bună, pe care a
dăruit-o prin tine și sfinților Lui, ca una râvnită de ei. Bucură-te,
altarul milei cel mai sfânt și de Dumnezeu zidit dintru care s-a
revărsat Mila întregii lumi și Mântuitorul Hristos Dumnezeu. Căci din
tine, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, îmbrăcând de la Duhul vălul
sfântului Său trup din Sfânta Sfintelor, a venit Arhiereu în veac, după
rânduiala lui Melchisedec, precum este scris. Cel ce a rânduit a te
primi la Sine, Cel ce dă pururi și prin mijlocirea ta împarte lumii mare
milă. Bucură-te, Marie, rai cuvântător și preastrălucit, ca una care de
la Duhul Sfânt ai odrăslit rodul vieții și al nemuririi, Cel născut din
Dumnezeu Tatăl mai înainte de veci, pe Hristos, Dumnezeul nostru. De
Care și noi împărtășindu-ne cu dreaptă credință ortodoxă suntem făcuți
vii întru El, Care te-a sălășluit pe tine cu trup nestricăcios în
grădina raiului și prin tine ne-a deschis și nouă intrare în ea.
Bucură-te Stăpâna celor ce te cântă, Preasfântă Fecioară și Maică, prin
care Dumnezeu peste toată făptura, Preasfântul și Preabunul Stăpânul
nostru, unindu-Se cu firea noastră a muritorilor, printr-o unire cu
totul în afară de păcat, a binevoit a veni în lume, și să ne facă pe noi
părtași firii lui dumnezeiești prin harul înfierii, Care te-a dăruit pe
tine cu dar, spre a-i fi lui cetate cuvântătoare, acum te cheamă pe
tine Domnul puterilor în cetatea Lui. Bucură-te portul cel
preaînfrumusețat și preastrălucit, ceea ce de Dumnezeu ai fost arătată
Născătoare de Dumnezeu. Căci omenitatea cea înviforată în marea vieții
acesteia se mântuiește întru tine și prin tine au fost dobândite în
schimb darurile și veșnicele bunătăți de la Cel ce acum te slăvește pe
tine în vremea de acum și Cel ce te-a preamărit pe tine în vecii
vecilor. Amin.
Sfântul Teodor Studitul
Din Cuvântul de închinăciune la Adormirea Preasfintei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoare și pururea Fecioară Maria
Glas de trâmbiță și sunet de corn, care să răsune mai puternic și să
răzbată până la margini, cerând cu silință cuvântul pentru bunăvestirea
sfintei zile de astăzi, de gurile sfinților mai înainte vestită, o,
vrednici bărbați, se primejduiește fiind silit a ieși din organul nostru
glăsuitor care este atât de neputincios și de slab! Dar Împărăteasa și
Doamna noastră a tuturor, ca una care nu este iubitoare de slavă, fără
îndoială că va primi de îndată și acest cuvânt de acum al robului ei,
scurt și sărăcăcios precum al nostru, cum primește cuvântările cele mari
și pline de strălucire ale celor ce grăiesc înalt, fiindu-ne nouă
binevoitoare blândă pentru rugăciunile stăpânului nostru, tocmai fiindcă
la un singur lucru ia aminte ceea ce este singură bună : la bunătatea
intenției noastre. Dar veniți la mine, adunați-vă, toată făptura de sub
cer, câți sunteți păstori ierarhi și preoți, cei din sihăstrii și obști
sau chinovii, câți sunteți împărați sau în dregătorii, bărbați și femei,
flăcăi și fecioare, de orice neam și de orice seminție sau limbă, și
toată adunarea care este îmbrăcată cu veștmintele virtuților, încinsă cu
mantie cu ciucuri de aur și împistrită, să se apropie, ca să
prăznuiască cu strălucire sărbătoarea Mariei, Născătoarea de Dumnezeu,
îngroparea și pogorârea ei în mormânt. Căci s-a mutat din tărâmul de
aici și se apropie de munții cei veșnici muntele Sionului celui
adevărat, întru care Dumnezeu a binevoit să sălășluiască, după cântarea
psalmistului. Astăzi, așadar cerul acesta pământesc, care se înfășoară
în mantia nestricăciunii, se mută la viața cea dăinuitoare mai bună și
mai înaltă. Astăzi, luna cea inteligibilă de Dumnezeu luminată se cunună
cu soarele dreptății și părăsește această viață de acum vremelnică,
pentru ca, răsărind împreună cu El, să strălucească cu puterea
nemuririi. Astăzi, chivotul sfințirii cel ferecat cu aur și de Dumnezeu
făurit este înălțat din corturile cele pământești și mutat în
Ierusalimul cel de sus, spre odihnă fără de sfârșit. Iar strămoșul
Domnului David, ca dintr-o alăută cântându-ne nouă, strigă cu glas mare:
„Aduce-se-vor zice fecioare Împăratului,“ adică suflete în urma ei se
vor aduce Ție. Astăzi, Născătoarea de Dumnezeu, deschizându-ne ochii
noștri cei simțitori, ni-i întărește pe cei cugetători, ca pe niște
luminători mari și strălucitori, nu spre a apune, ci spre a priveghea și
spre a îmblânzi chipul lui Dumnezeu pentru izbăvirea lumii. Acum buzele
cele de Dumnezeu mișcate oarecând sunt pecetluite pentru rostirea
cuvântului, ca să se deschidă gură pururi grăitoare și mijlocitoare
pentru tot neamul. Astăzi, și-a împreunat pe piept palmele cele trupești
și de Dumnezeu purtătoare și își ridică mâinile pururea, ca una ce s-a
făcut nestricăcioasă, către Stăpânul pentru acoperirea întregii lumi.
Acum chipul cel firesc și ca soarele luminos s-a ascuns, ca să
strălucească cu raze nepieritoare din icoana ei cea zugrăvită și adusă
înainte poporului, spre sărutarea binefăcătoare a închinării smerite,
deși ereticii nu vor aceasta, cu toate că porumbița cea preacurată,
fiind unită cu cele de sus, nu încetează, prin icoana ei, a purta grijă
de cele de jos. Și chiar dacă a ieșit din trup, cu duhul este cu noi.
Fiind înălțată la ceruri izgonește pe demoni, mijlocind la Domnul cele
pentru noi. Căci odinioară prin strămoașa noastră Eva, moartea, intrând
în lume, a pus stăpânire pe întreg neamul omenesc, iar acum vorbind cu
această fericită fiică a Evei, s-a tras îndărăt, biruită chiar de acolo
de unde a primit puterea asupra neamului omenesc. Să se bucure așadar
neamul femeiesc că a moștenit slavă în locul disprețului. Să se
veselească Eva, fiindcă nu mai este nicidecum blestemată, de vreme ce a
odrăslit pe Maria, roada binecuvântării. Să sălteze întreaga făptură,
cea adăpată acum în chip tainic de undele nestricăciunii care izvorăsc
veșnic din izvorul fecioriei, și care și-a potolit acum setea cea de la
început, aducătoare de moarte . Unele ca acestea se prăznuiesc de noi
astăzi, unele ca acestea sunt cele cântate pe care ni le dăruiește nouă
floarea care a înflorit pe Hristos, rădăcina lui Iesei cea multlăudată,
toiagul lui Aaron cel sfânt, raiul cel cuvântător al pomului vieții,
pajiștea cea însuflețită a miresmelor feciorești, via cea înflorită, de
Dumnezeu lucrată care a odrăslit strugurele care a dat picătura vieții,
tronul cel înalt și preaînălțat heruvimic al Împăratului tuturor,
locașul cel plin de slava Domnului, sfântă catapeteasmă a lui Hristos
Arhiereu, locașul răsăritului celui plin de strălucire care a adormit în
pace și cu dreptate. Zic care a adormit și nu care a murit, care s-a
mutat la viață, iar nu care a lepădat ocrotirea neamului omenesc. Dar cu
ce cuvânt așadar vom sta de față la slujba ei noi, care suntem cu totul
în uimire, neputând cugeta, neputând grăi, care ne tulburăm cugetul,
zugrăvind taina acesta, fiindcă este străină și înaltă și mai presus de
orice cugetări. Dar nu fiindcă acestea sunt în acord și se potrivesc cu
celelalte, ci ca să aducem dovezile care ne sunt nouă la îndemână, nu
numai din cele pe măsura noastră, ci și din cele care sunt mai presus de
noi. Și, luând în considerare în chip evlavios cele privitoare la tine,
îți lăsăm ție uneia cele ce sunt mai presus de înțelegerea omenească.
Prin urmare, s-a împăcat cu Dumnezeu firea omenească prin nașterea ta
cea negrăită. Dar cum e cu putință să înțeleagă cineva o fecioară care
zămislește fără de sămânță bărbătească? O străină minune! Pe cea care ca
o maică a născut prunc o vezi fecioară nestricată, fiindcă Dumnezeu
este Cel ce S-a născut dintr-însa! Așa și la străina ei adormire cea
purtătoare de viață. Mutându-te la celelalte de dincolo, în chip
potrivit, singură ai dobândit nestricăciunea amândurora, și a trupului,
și a sufletului. Dar care sunt cele spuse despre aceasta, pe care
fericiții Apostoli le-au ales, unele de la ei înșiși, iar altele din
gurile profeților de odinioară:
Bucură-te, scară care urci de la pământ la cer, prin care s-a plinit
pogorârea Domnului la noi și urcarea noastră la ceruri, potrivit cu
marele patriarh Iacob. Bucură-te, rugul cel neînțeles căreia s-a arătat
îngerul Domnului în flăcări de foc, și pe care focul cel mistuitor nu
l-a mistuit, precum nu l-a ars pe Moise cel văzător de Dumnezeu.
Bucură-te, lâna primitoare de Dumnezeu peste care a plouat roua
cerească, umplând un vas întreg cu apă, potrivit lui Gedeon cel
preaminunat. Bucură-te, cetatea Împăratului celui Tare pe care împărații
văzându-o se minunează și o preamăresc, potrivit lui David izvoditorul
de cântări. Bucură-te, Bethleemul cel inteligibil, locașul cel din
Efrata, din care a ieșit Împăratul slavei, spre a fi stăpân în Israel,
după dumnezeiescul Miheia. Bucură-te muntele umbrit al fecioriei din
care s-a arătat Sfântul lui Israel, după cuvântul lui Avvacum,
cuvântătorul de Dumnezeu. Bucură-te, sfeșnic aurit și purtător de
lumină, din care a strălucit celor din întuneric și care stăteau în
umbra morții lumina cea neapropiată a dumnezeirii, după cucernicul
Zaharia. Bucură-te, altarul milei pentru toți muritorii, prin care se
slăvește de la răsărit la apus numele Domnului în neam și în neam și în
tot locul se va aduce jertfă numelui Lui după Maleahi cel preasfânt.
Bucură-te, nor ușor în care a stat Domnul, după Isaia de Dumnezeu
vestitorul. Bucură-te, carte sfințită, a poruncilor Domnului, și legea
cea nouă a harului, prin care ni s-au făcut nouă cunoscute bunătățile
cele mai mari ale lui Dumnezeu, după Ieremia cel ce mult s-a tânguit.
Bucură-te, ușă pecetluită, prin care a intrat și a ieșit Domnul
Dumnezeul lui Israel, după Iezechiel văzătorul de Dumnezeu. Bucură-te,
muntele cel netăiat și preaînalt, din care s-a desprins piatra cea din
capul unghiului, după Daniel cel mai înalt teologhisitor. Și ce minte
poate cuprinde sau ce cuvânt poate ajunge la cele câte au fost săvârșite
acolo, la câte le-au grăit și pe câte le-au fericit Teologii cei
cuvântători de Dumnezeu? Dar pe când slujeau cu cea mai mare sfințenie
cele cuvenite și în chip sfânt plineau cele sfinte, iată, a venit și
Domnul cu slava puterii Sale și cu toată oștirea cerului. Și în chip
nevăzut slujeau puterile cele netrupești, iar în chip văzut, sfinții
Apostoli în trup s-au arătat cântăreți ai dumnezeieștii slave.
Amestecată și împreunată era, fraților, lauda și ceata dreptmăritoare,
cerească și pământească (și să nu mire pe nimeni cuvântul descriind cele
sfinte cuvenite): ceata Îngerilor, Arhanghelilor, Puterilor,
Tronurilor, Începătorii, Purcederi, Puteri, Heruvimi și serafimi și a
Apostolilor, mărturisitorilor, drepților, unii mergând înaintea
convoiului, alții alături și alții în urma lui, toți într-un glas cu
bucurie strigă: „Cântați Domnului, lăudați pe Domnul, binecuvântat este
Domnul în muntele cel sfânt al Lui. Să fie preaînălțat cerul pe
înălțimi. Cine a auzit în veac o astfel de înmormântare, o, iubitorilor
de Hristos, cine a mai cunoscut un asemenea alai? Cine a mai văzut o
astfel de mutare vreodată de care a fost învrednicită Maica Domnului? Și
nu în chip nepotrivit! Fiindcă nimeni nu s-a mai arătat mai înalt decât
ea fiind mai mare decât toți. Se înfricoșează duhul meu cugetând la
măreția mutării tale la viață! Se uimește mintea mea cugetând la
minunata ta adormire! Se oprește limba povestind această taină a ta prin
care ai înviat vieții. Cine este acela care va face auzite după
vrednicie toate laudele tale, care să istorisească toate minunile tale?
Ce minte înalt-cugetătoare va putea descrie toate tainele tale? Ce limbă
dreptmăritoare va cuvânta și va grăi ale tale, le va înfățișa sau va
putea descrie prin cuvinte pe măsura faptelor și minunilor tale sau cine
va putea ajunge la măsura minunilor, laudelor, măririlor, prăznuirilor
tale? De care nici cuvântul și slujba aceasta nu sunt vrednice,
arătându-se neputincioase, slabe, și cu mult înfrânte. Căci tu ești mai
presus de ele, le covârșești, și fără de asemănare întreci în înălțime
și mărime cel mai înalt pol, prin strălucirea curăției întreci
strălucirea soarelui, prin îndrăznirea de maică, covârșești vredniciile
îngerești și întreaga fire nematerialnică a puterilor raționale,
inteligibile și înțelegătoare.
Dar o, limpede și strălucită laudă a ta! O, preamărită și de minuni
făcătoare Mutarea a ta la viață! O purtătoare de viață și nestricăcioasă
îngroparea ta dătătoare de lumină! Căci norii s-au despărțit și l-a
ceruri urcând și intrând în Sfânta Sfintelor cerească în glas de bucurie
și de laudă, învrednicește de binecuvântarea ta, Născătoare de
Dumnezeu, toate marginile lumii! Căci prin mijlocirea ta văzduhurile
bine se întocmesc, dăruind ploaie la bună vreme, vânturile se domolesc,
pământul își dă rodul său, Biserica află pacea, ortodoxia se întărește,
Împărăția se păzește, popoarele barbare sunt alungate, și tot neamul
creștinesc este cinstit. Astfel încât iartă-mi îndrăzneala mea, căci a
ta este judecata, căci tu singură o, Maică a lui Dumnezeu, ai cântat
cuvântul profetic: „Iată, ai zis, de acum mă vor ferici toate neamurile“
Așadar, ca una care nu ai fost dezamăgită de cuvântul cel de Dumnezeu
grăit, primește și cuvântul acesta al meu, nevrednicul robul tău,
întărește-mă pe mine cu preaputernicele tale rugăciuni împreună cu Prea
Vrednicul nostru Stăpân și Părinte și cu turma aceasta adunată aici,
întru Domnul nostru Iisus Hristos, Căruia se cuvine slava și cinstea și
puterea împreună cu Tatăl Atotțiitorul și cu de viață Făcătorul Său Duh,
acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Dumnezeului nostru slavă!
Categoria: Articole
Vizualizari: 552
Cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului
Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim
Pururea Fecioria Maicii Domnului
S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om
Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul III Ecumenic
Fecioara Maria - Nascatoare de Dumnezeu
Cantari si rugaciuni adresate Maicii Domnului
Maica Domnului - Mijlocitoarea
Despre Preacinstirea Sfintei Fecioare Maria - Arh. Cleopa Ilie