Pentru a realiza profunzimea infinită a teologiei mariologice în
Ortodoxie și pentru a înțelege cu adevărat care este extensia doxologică
a cinstirii Maicii Domnului în sânul poporului român dreptcredicios,
trebuie să pătrundem în taina nașterii lui Hristos pe pământ, din
Fecioară, care este arhetipul veșnciei, ca naștere eternă a lui Hristos
în inima sfinților.
Maica Domnului este icoana Bisericii lui Hristos . În ea, vocația
umanității de a naște spiritual pe Dumnezeu se împlinește în maniera
unică și ipostatică a Întrupării. Maria este paradigma oricărui iubitor
de Dumnezeu care devine Biserică a prezenței Lui în lume.
Născătoarea de Dumnezeu este omul integral care primește prezența lui
Dumnezeu în sine. Ea însă biruiește în mod arhetipal „hotarele firii“
pentru că în ea se împletesc valorile ireductibile ale fecioriei și
maternității, făcând din ea omul eshatologic plenar, care împlinește în
ea darul făcut umanității de către Dumnezeu dintru început: acela de a
se uni cu El după har .
Diversitatea numirilor și adâncul teologic al hermeneuticii patristice
închinate Maicii Domnului cuprind deopotrivă și dimensiunea ei
tipologică, de Mamă a tuturor celor vii, prin faptul că este Mamă lui
Hristos Care asumă în Sine întreaga umanitate . Efectivitatea arhetipală
a Născătoarei de Dumnezeu este însă și efectivitate eshatologică, ea
fiind rodirea în umanitate a lui Dumnezeu, Iubitorul de oameni .
Umanitatea culminează cu Fecioara Maria, care este persoana cea mai
curată și neprihănită din neamul omenesc, alegerea cea de taină pentru
Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul.
Această efectivitate multiplă cuprinde și puterea ei de Rugătoare
pentru toată lumea, din interiorul Cerului lui Dumnezeu și cu
îndrăznirea de mamă către Dumnezeu. Cel fără de început primește
rugăciunile Maicii Lui cum primește orice fiu rugarea mamei sale.
Teologia timpului și a eternității este cuprinsă integral și integrator
în persoana Maicii Domnului. Ea îi dăruiește trup și sânge și întreaga
ei umanitate lui Dumnezeu Cuvântul care unește întru Sine timpul cu
eternitatea în mod ipostatic și definitiv. Maica Domnului prezidează
soborul liturgic și euharistic al Litughiei, pentru că stă de-a dreapta
Fiului ei pe Sfântul Disc, semnificând unirea cerului cu pământul în
umnitatea pe care ea i-a dăruit-o Mântuitorului Hristos: „Toți sunt
evocați în rugãciune în jurul Trupului și Sângelui Domnului: cei vii,
cei răposați, oameni și îngeri, în frunte cu Maica Domnului; între toți,
Euharistia întărește comuniunea. Aceastã unitate în trupul Domnului se
înfãptuiește prin lucrarea Duhului, Care e chemat prin epiclezã și Care e
activ în actul prefacerii și în împărtășire, întrucât trupul Domnului
coborât pe altar e un trup pnevmatizat și Duhul Sfânt e Duhul comuniunii
între Hristos și noi“ .
Maica Domnului este deci Biserica în care s-a plămădit această unire,
care durează pentru veșnicie. De aceea, viața Maicii Domnului este o
sărbătoare a timpului înveșnicit de Hristos, iar virtuțile ei născătoare
de Dumnezeu sunt modelul uman și accesibil de închinare a vieții lui
Hristos în Cruce, Moarte și Înviere.
Prin sufletul Maicii Domnului a trecut, covârșită de iubire, toată
durerea lui Dumnezeu pentru miile de morți ale lumii. De aceea, cultul
Maicii Domnului este reflexul fundamental ontologic de maternitate a
Bisericii, mama noastră spirituală. În iubirea Maicii pentru Fiul ei
rezidă toată iubirea umanității pentru Dumnezeu. Părintele Dumitru
Stăniloae vorbește despre solidaritatea lui Hristos cu toate durerile
lumii și străvede lumina vindecătoare a învierii în fiecare moarte fără
de vină: „Există o profundă solidaritate a lui Hristos cu întreaga
desfășurare a vieții omenești de pe pământ. Hristos suferă cu toată
omenirea și în ea se manifestă strădania lui pentru desăvârșirea
noastră, chiar dacă nu întâlnește totdeauna și colaborarea strădaniei
noastre. El se străduiește ca toți să ne încadrăm în El, pentru ca să se
poată supună întreg, adică cu toate mădularele trupului Său, lui
Dumnezeu Tatăl“ .
Dacă de la zidirea lumii, Dumnezeu ține în brațele Sale pe om, prin
Întrupare, rațiunile firii se inversează, omul prin cea mai curată și
smerită mlădiță a sa Îl ține în brațe pe Dumnezeu. În icoana Bisericii
cu Maica Domnului ținând în brațe pe Hristos este cuprinsă toată taina
cea din veac ascunsă și nepătrunsă a iubirii lui Dumnezeu Care Se face
prunc și este născut și hrănit de o Fecioară pentru mântuirea noastră.
Hristos Pruncul întrupează în sine toată puterea și smerenia lui
Dumnezeu, Care se face vulnerabil din iubire și primește umilința de
iubi până la moarte și până în veșnicie pe oamenii care îl pot refuza
sau respinge. Hristos nu încetează de a iubi veșnic pe oamenii care Îl
răstignesc pe El în frații lor, dar această iubire veșnică nu se aplică
siluind libertatea acestora, ci rămâne mereu iubirea rănită și
neîmpărtășită a lui Dumnezeu pentru păcătoși .
Rugăciunea Mamei izvorăște așadar din inima ei plină de iubire care
naște viață. Iubirea adevărată este în mod necesar născătoare și
euharistică. Cu atât mai mult, iubirea Mamei lui Dumnezeu este o iubire
care nu trece, ci perseverează jertfelnic în inima ei pe măsură ce
umanitatea ei dăruitoare se îndumnezeiește dăruind viață omenească lui
Dumnezeu. În Maica Domnului gravidă cu Dumnezeu, inima Domnului și inima
omului au bătut și bat laolată pentru veșnicie: „Bucură-te cea plină de
dar, Domnul este cu tine“ (Luca 1, 28). Timpul semnificat de bătăile
inimii se cunună așadar cu veșnicia lui Dumnezeu, Care ia chip de om în
pântecele înmiresmat de feciorie al Mariei. De asemenea, Biserica
rezonează mistic la durerea Mamei sfinte atunci când și-a văzut Fiul
murind pentru păcatele lumii. Pentru o mamă, fiul care moare în chinuri
rămâne o rană de nevindecat. Nimic din cer și de pe pământ nu îi mai
poate alina plânsul. Ființa ei devine plângere, iar rațiunile vieții ei
trec prin durerea de-și vedea rodirea de viață murind. În lumea noastră,
mamelor cărora le-au murit copiii nu li se mai poate spune nimic. Orice
cuvânt este prea puțin sau prea mult pentru a seca izvorul de lacrimi:
„Glas în Rama s-a auzit plângere și tânguire și țipăt mult. Rahila
plângea pe fiii săi și nu voia să se mângâie pentru că nu mai sunt“
(Ieremia 31, 15; Matei 2, 18). Aceată durere a Maicii Domnului o face
atât de înțelegătoare către toate durerile lumii, iar Învierea Fiului ei
este Crucea durerii înviate în lumina lui Dumnezeu.
Textele liturgice ale sărbătoarilor mariologice cuprind devoțional și
mistic toată această tensiune de lumină a unirii dintre om și Dumnezeu
în pântece de fecioară.
Dimensiunile teologice ale fecioriei Maicii Domnului exprimă toată
istoria Biserici de după ea, în încercarea ei de a primi pe Dumnezeu.
Fecioria înseamnă fidelitate a credinței care nu vede, dar simte
evidența spirituală a Mirelui ceresc, înseamnă efort și luptă ascetică
pentru tăierea din sine a rădăcinilor plăcerii și durerii, înseamnă
bucurie de taină pentru nunta cea nevăzută care începe în timp și se
sfârșește în eternitate. Fecioria Maicii Domnului este punctul culminant
al vocațiilor feciorelnice ale naturii umane, pentru că în ea, iubirea
de Mirele ceresc a rodit nu doar spiritual, ci ipostatic pe Fiul lui
Dumnezeu . Fecioria este deci o virtute mai presus de fire în care
veșnicia lui Dumnezeu se transmite prin har oamenilor care vor să
persevereze în iubirea lui și să își transforme viața în priveghere
pentru înviere.
Maternitatea este virtutea iubirii responsabile, care folosește
mijloacele firești pentru a atinge vocația împreună creatoare cu
Dumnezeu. În inima maicii se ascunde toată iubirea ei pentru firescul
născător al umanității și deschiderea de mamă pentru a dărui viață și a
menține viața prin jertfă continuă: „Taină minunată și neobișnuită văd,
cer fiind peștera, scaun de Heruvimi Fecioara, ieslaea sălășluire, întru
care S-a culcat Hristos Dumnezeu, pe care lăudându-L Îl slăvim“ .
Sufletul înfiorat de iubire al mamei jertfește întreaga lume pe altarul
iubirii fiului ei, și orice valoare a acestei lumi piere în fața
izvorului de jertfă care inundă inima ei: „Rai de taină ești Născătoare
de Dumnezeu, care ai odrăsliit nelucrat pe Hristos, întru Care pomul
Crucii cel de viață purtător, pe pământ s-a sădit, Pentru aceasta acum
înălțat fiind, închinându-ne lui pe tine te mărim“ .
În Maica Domnului coexistă și lucrează toate aceste dimensiuni ale
fecundității firești și ale fecioriei mai presus de fire. Dacă
fertilitatea maternă poate fi considerată o metaforă a temporalității,
fiind firescul spre care merge organismul uman femeiesc în drumul său
prin viață, fecioria ca transfigurare a maternității firești în
maternitate spirituală și hristoforă este metafora veșniciei care este
mereu aceeași în neschimbarea purității ei. Maternitatea schimbă trupul
și-l supune legilor îmbătrânirii, iar fecioria transformă aceste energii
în efort pascal de înnoire spirituală permanentă.
Fecioria născătoare a Maicii lui Dumnezeu include și transcende timpul
și eternitatea, pentru că Maria primește în sine pe Dumnezeu Cel
feciorelnic în pântece fecioresc, arătând că Dumnezeu Se poate naște ca
Om din Fecioară, fără a avea nevoie de unirea cea firească în care și-a
făcut loc după căderea în păcat întunecarea pătimitoare a posedării de
celălalt.
Punctul comun al sărbătorilor mariologice este de altfel iubirea
maternă a Bisericii față de Hristos, tandrețea infinită ce s-a țesut
între Fecioara și Iisus fiind transmisă prin Duhul Sfânt, prin care
„iubirea lui Dumnezeu s-a vărsat în inimile noastre“ (Romani 5, 5).
Sărbătorile Maicii Domnului sunt sărbători ale iubirii împărtășite, în
care bătăile inimii lui Hristos bat în același ritm cu bătăile Maicii
din care El Și-a luat trupul.
În această perspectivă a iubirii, Apostolul Pavel aseamănă durerea
Bisericii față de cei necunoscători sau rătăciți ca pe niște dureri ale
nașterii: „O, fiii mei, pentru care sufăr durerile nașterii până ce
Hristos va lua chip în voi“ (Galateni 4, 19). Intrarea în Trupul
eclesial al lui Hristos este o biruință a iubirii asupra firii și
presupune durerea smulgerii de trecut, de căderea progresivă pentru a
moșteni nestricăciunea.
Praznicul Adormirii Maicii Domnului arată că demnitatea de Născătoare
de Dumnezeu a Mariei este o realitate veșnică. Iubirea ei este maximală
și dumnezeiască pentru că ea a iubit de Dumnezeu cum își iubește omul pe
fiul său, cu iubire de mamă, iar pe Omul – Hristos L-a iubit ca pe un
Dumnezeu. Sângele ei feciorelnic a devenit prin zămislire Sângele lui
Dumnezeu întrupat, iar inima ei bate în consonanță cu inima pruncului ei
veșnic.
Maica Domnului este dovada supremă a flexibilității spirituale a
legilor firii create și persoana în care, în mod profetic și tipologic,
eshatonul se realizează ca taină a fecioriei și a vieții: „Întru naștere
fecioria ai păzit, întru adormire lumea nu o ai părăsit de Dumnezeu
Născătoare, mutatu-te-ai la viață ceea ce ești Maica vieții și cu
rugăciunile tale izbăvești din moarte sufletele noastre – Εν τή Γεννήσει
τήν παρθενίαν εφύλαξας, έν τή Κοιμήσει τόν κόσμον ού κατέλιπες Θεοτόκε,
Μετέστης πρός τήν ζωήν, μήτηρ υπάρχουσα τής ζωής, καί ταίς πρεσβείαις
ταίς σαίς λυτρουμένη, εκ θανάτου τάς ψυχάς ημών“ . Prin Nașterea lui
Hristos în inima omului, fecioria duhovnicească devine temeiul nașterii
spirituale (așa cum monahii și monahiile sunt numiți părinți și maici),
iar moartea ca adormire a trupului în Dumnezeu devine poartă a vieții
veșnice împreună cu Hristos Care a biruit moartea pe vecie.
Mutarea Maicii Domnului „de la moarte la viață și de pe pământ la cer“
este întorcerea ei firească la Fiul ei pe care L-a iubit cu iubire
veșnică. De aceea, Biserica o numește „Maica vieții“ și „raza zilei
celei de taină“ .
Pr. Dr. Ioan Valentin Istrati
Categoria: Articole
Vizualizari: 429
Cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului
Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim
Pururea Fecioria Maicii Domnului
S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om
Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul III Ecumenic
Fecioara Maria - Nascatoare de Dumnezeu
Maica Domnului - Mijlocitoarea
Cantari si rugaciuni adresate Maicii Domnului
Despre Preacinstirea Sfintei Fecioare Maria - Arh. Cleopa Ilie