In biserica slavei Tale stând, în cer a sta ni se pare, Nascatoare de Dumnezeu, ceea ce esti usa cereasca, deschide noua usa milei tale (Slujba Utreniei).
Mai înainte de a începe predica voi aminti cuvintele Duhului Sfânt, care se cuprind în troparul acestui dumnezeiesc praznic al Intrarii Maicii Domnului în Biserica. Iata aceste cuvinte: „Astazi înainte-însemnarea bunavointei lui Dumnezeu si propovaduirea mântuirii oamenilor, în Biserica lui Dumnezeu luminat Fecioara se arata si pe Hristos mai înainte Îl vesteste. Acesteia si noi cu mare glas sa-i cântam: Bucura-te plinirea rânduielii Ziditorului”.
Am pus troparul sarbatorii de azi mai înainte de predica, pentru ca în el dumnezeiestii Parinti au adunat învataturile acestui mare praznic împaratesc. Troparul sau condacul unui praznic sau al unui sfânt aduna pe scurt ori viata acelui sfânt, ori însemnatatea acelui praznic despre care se vorbeste. Deci precum ati auzit, începutul troparului este: „Astazi înainte însemnarea bunavointei lui Dumnezeu”. Intrarea Maicii Domnului în Biserica a fost primul semn din rânduiala bunavointei lui Dumnezeu de a mântui neamul omenesc. Dar sa vedem în ce fel s-a împlinit acest semn, în ce fel s-a desfasurat el si cum s-a aratat pe pamânt aceasta bunavointa a lui Dumnezeu de a mântui lumea prin nasterea Maicii Domnului si prin intrarea ei în Biserica.
Iata în cel fel a fost intrarea Maicii Domnului în Biserica. Împlinindu-se trei ani de la nasterea Maicii Domnului, dumnezeiestii parinti Ioachim si Ana si-au adus aminte de fagaduinta pe care au facut-o lui Dumnezeu mai înainte de a se naste fiica lor, Fecioara Maria. Caci ei, fiind oameni sterpi si neroditori, numai prin rugaciuni, post si milostenie au dobândit pe aceasta dumnezeiasca prunca, Maria. „Doamne, de ne vei da noua un prunc, ziceau ei, noi îl vom închina Bisericii Tale pentru toata viata, numai sa nu ne lasi sterpi si neroditori, spre ocara lumii”.
Dupa o cale de trei zile de la Nazaret, orasul unde locuiau, la Ierusalim, s-a facut si acolo o minune preaslavita. La intrare, biserica avea cincisprezece trepte,. Când a ajuns Fecioara Maria la aceste 15 trepte, dumnezeiestii parinti Ioachim si Ana voiau sa o duca de mâna, ca pe o copila ce nu poate pasi pe trepte. Dar, fiind întarita de harul Duhului Sfânt, ea s-a desprins din mâinile parintilor si de ceata fecioarelor care o conduceau cu faclii aprinse si cu cântari, si a început sa urce ca o porumbita nevinovata peste toate treptele, ca o pasare a raiului, si a ajuns la treapta de sus unde erau preotii îmbracati in vesminte de aur împreuna cu proorocul Zaharia. Urcându-se Fecioara, s-au mirat preotii si tot poporul cum o copila de trei ani a putut sa urce treptele asa de usor ca si cum ar fi zburat. Apoi luând-o în brate marele prooroc Zaharia, care era si arhiereu si caruia i se descoperise de la Dumnezeu cine este aceasta dumnezeiasca prunca, a dus-o în biserica si, dupa ce a închinat-o, a facut un lucru cu totul neobisnuit si cu totul neîngaduit de Legea Veche. A adus-o pe Fecioara Maria, nu în sfânta unde intrau preotii, ci dupa a doua catapeteasma, in Sfânta Sfintelor. Si s-au adunat toti preotii si nu numai ei, ci si îngerii si cu totii s-au minunat, cum se poate sa intre o copila în Sfânta Sfintelor si cum a îndraznit Zaharia sa aduca pe cineva în Sfânta Sfintelor unde preotii nu aveau voie sa intre si nici arhiereul nu putea sa intre decât o data pe an.
Despre nevointa ei îngereasca în templu ne spun sfintii Teofilact, Ghermano, Teodorit si alti parinti bisericesti, ca Fecioara Maria priveghea de seara pâna dimineata în Sfânta Sfintelor, cugetând adânc si rugindu-se lui Dumnezeu, în rapire si în extazul mintii. Acolo se ruga pentru mântuirea întregului neam omenesc. În zorii zilei adormea putin, apoi iar se scula la rugaciune. Si era pururea în genunchi de la ceasul al treilea pâna la al noualea, când se ducea la locasul fecioarelor si începea lucrul mâinilor. Insa, cum spun Sfintii Parinti, pururea era în rugaciune si cugetare la legea lui Dumnezeu ziua si noaptea. Seara la ora sase venea Arhanghelul Gavriil si-i aducea Fecioarei Maria hrana îngereasca din cer în Sfânta Sfintelor. Asa s-a hranit ea timp de 12 ani, nu cu hrana pamânteasca, ci numai cu hrana cereasca adusa de Arhanghelul Gavriil.
Asa a fost petrecerea Preasfântei Fecioare Maria în Sfânta Sfintelor. Era ca un heruvim plin de întelepciune. Era ca un serafim pentru ca ardea cu dragoste necontenita pentru Dumnezeu, ziditorul ei, care a zamislit-o în pântecele sterp al mamei sale. Inima ei era în cer, iar trupul ei curat era în Sfânta Sfintelor, ca un înger cuvântator si dumnezeiesc careia îi slujea cel mai mare peste arhangheli, Arhanghelul Gavriil. Fecioara Maria petrecea neîncetat în rugaciunea inimii si Îl odihnea pe Dumnezeu în gândirea ei cu lacrimi si extaz. Pentru aceasta arhanghelul o slujea, o hranea si o pazea pentru ca era biserica a Dumnezeului celui viu si se pregatea sa fie salas al Mântuitorului lumii, pe Care nu-L încape cerul si pamântul.
V-ati pus întrebarea pentru ce s-a citit astazi Evanghelia cu Marta si Maria si pentru ce la toate praznicele Maicii Domnului nu se citeste altceva? Iata de ce dumnezeiestii Parinti care au alcatuit sinaxarul, fiind plini de Duhul lui Dumnezeu, au rânduit toate evangheliile si apostolii de peste an si toate cântarile bisericesti dupa lucrarea si însemnatatea fiecarui praznic, în asa fel, ca sa se dezvaluie prin toate taina acelui praznic, lucrarea acelui sfânt, viata acelui mucenic sau cuvios. Prin Evanghelia de astazi se arata ca Maica Domnului, Maria cea Preasfânta si Preacurata, si-a ales partea cea buna (Luca 10,42).
Si care este partea cea buna în viata crestinului? Pe toata fapta buna trebuie s-o însotim cu rugaciunea, dupa cum ne învata si marele Apostol Pavel în epistola catre Tesaloniceni, unde zice: „Neîncetat va rugati!” (I Tesaloniceni 5, 17). Dar si Mântuitorul zice în Sfânta Evanghelie: „Luati aminte, privegheati si va rugati” (Marcu 13, 33). Si Sfântul Apostol Petru zice: „Fiti treji, privegheati, ca potrivnicul vostru, diavolul, umbla racnind ca un leu, cautând pe cine sa înghita” (I Petru 5, 8). Si Sfântul prooroc David de asemenea ne spune: „Bine voi cuvânta pe Domnul în toata vremea, pururea lauda Lui în gura mea” (Psalm 33, 1).
Maica Domnului s-a nascut prin rugaciune, a petrecut 12 ani la templu numai în post, în rugaciune si în neîntinata feciorie. Ea si acum se roaga neîncetat în bisericile noastre, împreuna cu toti sfintii, pentru noi, pentru mamele si copiii nostri, pentru toti cei ce cred în Dumnezeu si iubesc poruncile Lui. Maica Domnului sta în genunchi înaintea Preasfântei Treimi si se roaga împreuna cu îngerii si cu Apostolii pentru pacea lumii, pentru iertarea pacatelor si mântuirea tuturor oamenilor.
Sa laudam deci pe Nascatoarea de Dumnezeu si sa rostim cu credinta aceasta scurta rugaciune: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Tale, mântuieste-ne pe noi!" Amin.
Parintele Ilie Cleopa
Categoria: Intrarea in Biserica a Maicii Domnului - 21 noiembrie
Vizualizari: 784
Traditii si semne de sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica
Predica la Intrarea Maicii Domnului in Biserica - Parintele Teofil Paraian
Tu esti cea in care Dumnezeu si-a proslavit numele sau intre iudei
Astazi in Biserica minunat Fecioara se aduce si pe Hristos Domnul mai inainte il vesteste
Pr. Iustin Neagu - Maica Domnului - Acoperamant si scapare
Troparul intrarii in Biserica a Maicii Domnului
Predica la Intrarea Maicii Domnului in Biserica - Parintele Teofil Paraian
Predica la Intrarea Maicii Domnului in Biserica - Parintele Ilie Cleopa
Vovidenia sau Ovidenia
Traditii si semne de sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica
Intrarea în biserica a Maicii Domnului - proloage
Predica la Intrarea in Templu a Maicii Domnului
Astazi in Biserica minunat Fecioara se aduce si pe Hristos Domnul mai inainte il vesteste
Aducerea Maicii Domnului la Templu - sinaxar