Învierea Domnului este înnoirea firii omenești și plămădirea din nou a lui Adam cel dintâi, care fusese înghițit de moarte prin păcat și reîntors prin moarte în pământul din care a fost plămădit; este întoarcerea omului la viața cea fără de moarte. Nimeni dintre oameni nu l-a văzut pe Adam, la început, cum a fost plămădit și dăruit cu viață, căci în acel ceas nu exista încă niciun om; însă, după ce a luat duh de viață prin insuflarea dumnezeiască , cea dintâi dintre toate făpturile omenești l-a văzut o femeie, căci Eva a fost cea dintâi ființă omenească creată după Adam; tot astfel, pe cel de-al doilea Adam, Care este Domnul, n-a fost om să-L vadă înviind din morți, căci nimeni dintre cei apropiați Lui nu se afla de față, iar ostașii care păzeau mormântul, tulburați de frică, erau ca și morți. Or, după ce a înviat El, cea dintâi care L-a vazut a fost o femeie, precum am auzit astăzi în Evanghelia cea după Marcu: “Și înviind dimineața, în ziua cea dintâi a săptămânii, El S-a arătat întâi Mariei Magdalena…” [Marcu 16,9].
S-ar părea că Evanghelistul spune deslușit că ceasul în care a înviat Domnul era dimineața în zori, și că mai întâi s-a înfățișat Mariei Magdalena, și că această arătare s-a săvârșit în chiar ceasul Învierii Sale. Însă Evanghelistul nu spune așa, după cum veți afla dacă arătați un gram de răbdare: căci cu puțin mai înainte și Marcu, la fel ca toți ceilalți evangheliști, spune că acea Marie a venit dimpreună cu celelalte purtătoare de mir la mormânt și că, văzându-l pe acesta gol, au plecat. De unde se vede că, chiar cu mult înainte de ceasul zorilor, când ea L-a văzut, Domnul înviase deja. Iar pentru a arăta acel ceas, Marcu nu a spus simplu dimineața, ca mai jos, ci dis-de-dimineață; așadar, el vorbește aici despre ceasul în care, la orizont, ziua se îngână cu noaptea, după cum arată și Ioan când scrie că Maria Magdalena a venit la mormânt dis-de-dimineață, pe când era încă întuneric, și a văzut piatra ridicată de pe mormant [Ioan 20,1].
Așadar, după Ioan, nu numai că ea a venit la mormânt în acel ceas, dar a și plecat de-acolo fără să-L fi văzut pe Domnul. Căci a fugit să-i caute pe Petru și pe Ioan, dându-le de veste nu că Domnul înviase, ci că fusese luat din mormânt, ceea ce dovedește că ea nu știa încă de învierea Sa. Prin urmare, Domnul nu S-a aratat Mariei in primul ceas al zilei, ci ea L-a vazut dupa ivirea zilei depline. Totusi evanghelistii au vestit in chip ascuns un fapt pe care il voi descoperi evlaviei voastre; caci cea dintai dintre toti oamenii care a primit vestea cea buna a Invierii Domnului – asa cum se cuvenea si era drept – a fost Nascatoarea de Dumnezeu; iar ea a primit vestea chiar de la Domnul.
Ea a fost cea care, inaintea tuturor, a stiut ca El inviase, cea care s-a bucurat de cuvantul Sau dumnezeiesc si nu doar ca L-a vazut cu ochii si L-a auzit cu urechile, dar tot ea a fost cea dintai si singura care I-a atins cu mainile ei picioarele neprihanite, desi evanghelistii nu spun in chip limpede toate acestea, nevrand ca tocmai Mama sa fie adusa drept martora, spre a nu da prilej de banuiala celor necredinciosi.
Sfântul Grigorie Palama
Categoria: Articole
Vizualizari: 234
Impărăteasa mea cea preabună și nădejdea mea
Luminează-mi, atotbună, sufletul meu întunecat
Procesiune cu Icoana Maicii Domnului „Portărița” din Mănăstirea Iviron
Nu‑ți întoarce fața de la mine
Icoana Maicii Domnului cu Pruncul din secolul VI aflată la Mănăstirea Sfânta Ecaterina din Sinai
Cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului
Mormantul Maicii Domnului din Ierusalim
Pururea Fecioria Maicii Domnului
S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om
Fecioara Maria - Nascatoare de Dumnezeu
Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul III Ecumenic
Cantari si rugaciuni adresate Maicii Domnului
Maica Domnului - Mijlocitoarea
Despre Preacinstirea Sfintei Fecioare Maria - Arh. Cleopa Ilie